Nemisis

Ja, jag borde veta bättre, gamla mänschan, än att uttala mig tvärsäkert. Även om jag gjort det med framgång massor av tidigare år. Alltså att mena att jag är immun mot influensa efter 1976. Det är jag uppenbarligen inte. Vet jag bestämt efter att ha varit utslagen fyra dagar med feber.

Måndagen började bra. Jag tog mig till jobbet, som vanligt. Under förmiddagen fick jag en irriterande hosta, som tilltog allt eftersom. Framåt eftermiddagen kröp huvudvärken på och började jag känna mig ganska vimmelkantig så jag bestämde mig för att ta mig hem. Jag hade med mig ett par kuddar jag köpt på Åhléns och min tanke var att backa köpet på hemvägen, eftersom färgen inte riktigt passade till nya vardagsrumsmattan.

Jag fick tvinga mig att korsa Odengatan och förbannade den person som placerat heminredningen långt i butiken och en trappa ner. Självklart var det kö till kassan. Men jag lyckades hålla mig på benen, lämna tillbaka kuddarna och ta mig till T-banan.

På hemvägen har jag tre alternativ: åka till Zinkensdamm med stillastående rulltrappor, till Mariatorget och gå 500 meter eller till Hornstull och ta 4:ans buss tillbaka till Zinken. Jag stod och valde: Zinken out of the question – inte med den höga trappan upp och med den huvudvärken, Hornstull tar för lång tid – en kan få vänta i evigheter på bussen om det vill sig illa, det får bli Mariatorget och gång. Även om jag känner mig svimfärdig.

Hem kom jag och jag kröp omedelbart ner i bingen och sov. Och gjorde så i stort sett hela tiden fram till igår eftermiddag. Då jag vaknade till och började känna mig lite hungrig. Ett sundhetstecken. Idag är jag ännu lite bättre så förhoppningsvis är jag tillbaka på jobbet på måndag.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nemisis

  1. Långkoftan fd kollega skriver:

    Aj aj, krya på dig! Men gå inte till jobbet för tidigt, har flertalet kollegor som sjuknat om i lunginflammation efter ”första vågen”.

  2. Irene skriver:

    Ja ja, som mor min sa, somliga straffar Gud genast. Tror varken på det ena eller andra, men krya på dig!

  3. Fia skriver:

    Jag håller med ovanstående. Se till att vara frisk innan du går till jobbet igen. Jag har ett antal arbetskamrater som har varit sjuka i omgångar sedan januari. De hinner inte känna sig helt återställda (nästäppa, trötthet, huvudvärk) innan sjukdomen slår till igen.

  4. Irene skriver:

    Är du fortfarande sjuk?

  5. Långkoftan fd kollega skriver:

    Jag instämmer i föregående fråga…..

Kommentera

