Lida

I söndags, när jag satt och tittade på Amazing race, kände jag hur nageln på pektån skavde mot stortån. Alltså när jag viftade på tårna. En nagelhörna stack ut lite väl mycket och jag grep tag i hörnan och slet till ungefär som när man ska dra av ett plåster.

Det var dumt. För att inte säga mycket dumt. Jag fick i stort sett med mig hela tånageln. Blodvite uppstod och tån blev öm som ögat. Speciellt om nätterna. Då vaknade jag så fort täcket kom åt. Men nu har det värsta lagt sig.

En annan kroppsdel som gjort sig påmind på sistone är höger knä. Jag har haft lite problem från och till sedan jag bröt benet. Knäet har fått ta emot mycket större påfrestningar, som kompensation till det svaga vänsterbenet. Nu, när benet är återställt, trodde jag att knät också skulle bli gladare.

Men så kommer SL farande med avstängningar. Av rulltrappor. Min T-banestation är en av de drabbade. En av Stockholms högre (eller heter det längre?) rulltrappor med 70 höga trappsteg nedför gör inga knän glada. Speciellt inte mitt redan krånglande högerknä. Turen varje morgon ner till perrongen känns.

70 steg uppför är inte heller särskilt kul. Ett problem när jag ska hem från jobbet. Och någon hiss finns inte att tillgå. Men det problemet känns mindre. Jag hoppar av vid Mariatorget och promenerar 500 meter. Längre än så är det inte mellan stationerna i Fjollträsk.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lida

  1. tantaugusta skriver:

    Små sår ska man vara rädd om.

  2. frktjatlund skriver:

    Mamma sa alltid ”Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta”. Och jag bevakar tån svartsjukt.

  3. Irene skriver:

    Trevligt att du är tillbaka!

  4. arthurs2 skriver:

    Vad tyckte ni om föreställningen En man som heter Ove?

  5. Irene skriver:

    Men! När bytte bloggen namn? ”En väldigt liten…” ?

  6. frktjatlund skriver:

    @arthurs2: Den var klart sevärd. JR fyllde tiden och salongen med sin monolog. Handlingen följde boken väldigt väl.

    @Irene: Förra veckan, när jag konstaterade att bloggen inte var så välskött, utan bara liten.

Kommentera

