Krydda inte för mycket

Autokorrigering kan ha sina poänger, men ofta kommer den med så korkade förslag att man får se upp. Som igår när vi var ute på lokal och jag checkade in på Facebook. I Stockholm är det nämligen Krogvecka då ett antal restauranger har specialerbjudande.

Vi beställde bord på Hotell Skeppsholmen för att inta middag vid 17:30. Och, som sagt, jag checkade in, skrev ”Krogveckan” och skickade iväg mitt kortfattade påstående. Men utan att jag uppmärksammade saken hade mitt meddelande ändrats till ”Krogverksamhet” av någon illasinnad programmerare.

Det gjorde väl inte så mycket egentligen. Då var det värre för Maken härom veckan. Han skulle presenta ett av barnbarnen med en efterlängtad tröja, som han beställde på nätet. En svensk sajt, som levererar över hela världen. Eller åtminstone Europa.

”Jag skickar paketet direkt till Malaga” sa Maken och fyllde i adressen. Trodde han, ja. Gatan familjen bor på heter ”Ortega …”. Men det gjorde den inte alls, tyckte den självsvåldiga Autokorrigeringen och förvandlade Ortega till Oregano. Vilket Maken inte märkte.

Paketet har ännu inte kommit fram och på det spanska postverket är man kanske inte lika duktig som på det svenska. När vi bodde på Toffelbacken hittade en avi fram till oss, trots att efternamnet var fel och gatan omvandlad till Pofpabacken.

Nej, det där med att handla på nätet har onekligen sina avigsidor och är inte alls pålitligt.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Krydda inte för mycket

  1. Jan L skriver:

    Vilket påminner mig om den gång då jag bodde på Nytorgsgatan och ett brev adresserat till ”Tåg-Jan, Södermalm, Stockholm” letade sig fram. Klart godkänt tyckte jag då och tycker jag än idag.

  2. frktjatlund skriver:

    @Jan L: Jag fick nyss ett sms från paketmottagaren att spanska postverket hade levererat paketet. Det var duktigt. För många år sedan blev Syrran uppringd av posten, som undrade om hennes adress. Det låg ett vykort på sorteringen med hennes namn och telefonnummer och eftersom hennes nummer var hemligt hittade de inte adressen i registren.

Kommentera

