Håller oss på mattan

För vart år som går besannas utsagan ”du är precis som din morsa”. Som Maken redan tidigt brukade komma dragande med när inget annat bet på mig. Inte för att det bet speciellt hårt eftersom jag inte var särskilt lik min egen morsa på den tiden. Och inte heller nu om man ser till det stora hela.

Men på en punkt är det sant; jag blir allt mindre rastlös och föredrar att vara kvar hemmavid. Medan det är precis tvärtom för Maken. Eftersom han arbetar i kvarteret vill han inget hellre än att komma härifrån när han har möjlighet. Han älskar att fantisera om resplaner och vill helst ha något på gång. Speciellt som han tycker att jag är skyldig honom en resa. Helgresan till Malmö i maj förra året, som aldrig blev av för att jag bröt benet.

På sistone har det svidit ännu mer i resetarmen eftersom vi har 44-årig bröllopsdag i veckan som kommer. Inte för att vi brukar fira sånt med några större åthävor annars, men det var en anledning så god som någon för att ta en tur för att se lite andra stenhus än Stockholms.

Tyckte han men inte jag. Vad är det för mening att åka till en stad när vi redan bor i en? Och det är fel tid på året; alldeles för mörkt och trist. Det vore annat om vi kunde möta våren längre fram och på sydligare breddgrader. Är min åsikt. Dessutom kostar en week end-resa snudd på lika mycket som en sista minuten till Kanarieholmarna.

Kompromissen blev, konstigt nog, en ny matta till vardagsrummet. Vi var rörande överens om att den gamla mist både spänst och fibrer. Även om vi båda fortfarande gillar designen. Vi slog till på en lite färggladare och större matta igår. Expediten vek ihop den i en prydlig hög och vi tog taxi hem med matthögen i skuffen. Nu ligger den utrullad på parketten och lyser upp vardagsrummet.

Den gamla mattan ligger och skräpar i hallen i vänta på vidare transport till vind alternativt grovsopor eller förflyttning till någon annan plats i lägenheten.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Håller oss på mattan

  1. Irene skriver:

    Jag tycker annars att just städer är bra resmål på vintern. Där finns alltid något att göra och någonstans att gå in om vädret blir för ”uschligt”. På sommaren vill jag se natur, vandra omkring, fika utomhus osv. Men vi är alla olika, vare sig vi är lika våra mammor eller inte!

  2. benved skriver:

    man ska akta sig för att åka till städer som inte är hemma under vintertiden. Jag har frusit i diverse städer bla Stockholm som jag mest besökt december – februari de senaste år.
    För ett par år sedan var jag på en helgresa till Amsterdam – jag frös hela tiden trots långkallingar. Det är det enda jag kommer ihåg av den resan. Man blir så trött när man fryser.
    Brr
    Kul med ny matta.
    E

  3. Bliggblad skriver:

    Vi har 40-årig i antågande… Blir ingen resa. Blir inte ens restaurang… Blir firat hemmavid med barnaskaran. Men ett par veckor senare bjuder jag (firman) hela gänget på musikal. Förresten blir det nog mer fokus på lillpojken som fyller 35 eller 36 eller nåt sånt i bröllopsvevan.

  4. frktjatlund skriver:

    @Irene: Jag ser mig mer som en finsk båtflykting vid uschligt väder. Man får driva runt och frysa på stan ganska mycket på stan för att få tiden att gå.

    @benved: Håller med. Vi kryssade till Tallinn en vinterhelg och gick från fik till fik och dessemellan frös vi ikapp med tanterna som sålde stickat.

    @Bloggblad: Grattis! Vi brukar inte heller göra särskilt storslagna saker. Ut och äta brukar det sträcka sig till. Om det blir något.

  5. Bliggblad skriver:

    Aha…nu ser jag. Det var jag som slirade på vokalen. Fick se en Bliggblad i din högerspalt. Blev nyfiken och kom hem till min blogg. Så kan det gå.

  6. Bliggblad skriver:

    Vi har många vänner som reser bort på Gasthaus med hela familjen… Så här års lockar det mig inte alls. Äta och skratta här och sen slänga oss i sofforna och möjligen spela ”argspelet” som barnbarnet kallar det. Min försynte och fridsamme make blir ett hår av hin när vi spelar detta idiotspel. Ingen känner igen honom som han gapar härjar och anklagar alla för fusk och fuskar själv så det blåser… Jo, det får nog bli argspelet.

  7. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: Argspelet? Vad är det för ting? Hos oss brukar sällskapsspel fungera. Speciellt frågespel.

Kommentera

