Glömda ord

”Djuren alade.” står det. Jag gick på pumpen redan på första sidan. Jag har ingen aning om vad hästarna hade för sig mer än att ekipagen med hästar och kärror tog paus på väg från Södertörn in emot Stockholm. Och jag har googlat på saken.

Det är alltid samma sak när jag ger mig på årets bok i serien Stockholm läser. I år är det Ivar Lo Johanssons Kungsgatan från 1935, som vi stockholmare ska kränga oss över. Över 600 sidor. I tidigare böcker har det ofta varit bortglömda klädesplagg som ställt till det för mig.

Men jag tänker inte tappa sugen för det. Inte ännu. Utan läsa ungefär som jag brukar göra med böcker på andra språk. Hoppa över det jag inte begriper om det inte är nödvändigt för handlingen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Glömda ord

  1. Emma skriver:

    Googlade också på de där djuren som alade, hamnade här istället. En 30-talsbok ligger väl inte så långt bort i tiden att ord helt ska ha fallit i glömska, trodde jag…

  2. frktjatlund skriver:

    @Emma: Samma här, men jordbrukstermer är inte särskilt heta längre.

  3. Sara skriver:

    Samma här. Gick på pumpen på första sidan och hamnade här… Typiskt!

Kommentera

