Lugnet lägrar sig så smått

Som Modern brukade säga: Det var kul när ni kom och det var skönt när ni gick. För jag blir helt slut av jullovsbarn. Hastigt och lustigt bestämdes det att barnbarnen skulle komma hit från Spanien på lovet. Det går jättebra, sa vi. Vi har ändå inget särskilt inbokat.

Nu har de varit här en vecka och lyckats vända på dygnet. Inte så kul när det dyker upp arbetsdagar då och då. Igår somnade de inte förrän 01:30. I våra sängar eftersom de hade ägnat någon timme åt att jaga upp varandra. Två så stora barn tar upp ordentligt med sängyta, så Maken flyttade ner på en madrass på golvet.

Klockan 06:00 i morse ringde alarmet. Obarmhärtigt och obevekligt. Då var det bara att vingla iväg till jobbet. Jag var glad att jag kunde ta mig hem redan efter fem timmar. En stor del av tiden på jobbet ägnade jag åt Norwegians kundtjänst. Det var rena rama parodin; 25 minuters väntetid och sen svarade en ”norsktalande”, som hela tiden var tvungen att ”snakka kollega”. Till slut blev jag bortkopplad med oförrättat ärende.

Då ringde jag ett svenskt nummer där jag fick beskedet att det var bokningsavdelningen i Norge som hanterade den typen av ärenden. ”Men där får man vänta i evigheter” sa jag. ”Inte alls, kön är tom” fick jag till svar.

I helsicke heller. Ytterligare 25 minuter i luren innan ännu en ”norsktalade” människa svarade. Denna gång en man och jag har ingen aning om han fick till namnen. Bokstavering på dubbelt främmande språk är ingen barnlek. Ström blev antagligen Sträng, så det blir intressant att se om Styvpappan får kvittera ut ungarna när de kommer till Malaga.

”Jek vil sende nye reisedokumente” sa mannen men mejlade biljetterna för hitresan istället för returen. Och varför allt detta krångel? Jo, barn under 12 år får inte resa utan assistens och eftersom My är 11 så måsta man anmäla resan minst 48 timmar före avgång. Till Norge, som antagligen numera ligger i Senegal. Eller åtminstone på andra sidan Östersjön.

När jag kom hem var kusin Stella här. Efter ett tag kom frågan ”Får jag också sova här i natt?” Men jag kände inte för ännu en dålig natts sömn, utan föreslog helt fräckt ”Kan inte My sova hos dig istället?” Och det kunde hon.

Nu har Noa och farfar somnat av utmattning och jag njuter av lugnet. Och tänkte för höja stämningen med laxpudding och ”Året var 1965”. Det år när Syrran skämde ut familjen genom att skolka från skolan eftersom hon kände sig manad att ge Rolling Stones ett ståndsmässigt mottagande på Arlanda.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

