5. Hepp! Dagens boktips!

Där hamnade jag på pottkanten. Direkt. Saken är den att jag varit fruktansvärt dålig på att läsa det senaste halvåret. Saknat ro i kroppen och den koncentration som behövs för att uppslukas av en bok. Just nu läser jag Den stora matchen av Arnaldur Indriðason. Inte hans bästa, men tillräckligt bra för att vara läsvärd. Han utnyttjar teknik och musik för att förflytta läsaren tillbaka till början av 1970-talet, så att man tror på det.

hagring-38Nej, men om jag ska rekommendera något så får det bli en bok jag tidigare puffat för.  Kjell Westö med Hägring 38 platsar på min top-100-lista. Spännande, gripande, intressant och lärorik. Kan det bli bättre än så?

Dottern läste den under semestern och håller med. Hon läste dessutom Julie Otsukas Vi kom över havet, som jag också tyckte var otroligt bra. Och hon har lovat att jag ska få låna När kejsaren var gudomlig.
Skriven av samma författare och på liknande tema.

Bokus tycker att den boken passar bra ihop med Lilla smycket av senaste nobelpristagaren. Det återstår att se. Om jag köper den och om jag kan få igång läslusten.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 5. Hepp! Dagens boktips!

  1. Irene skriver:

    Stina Ekblad läste ”Hägring 38” som radioföljetong, mycket bra. Jag missade några avsnitt så jag fick den i julklapp, kommer nog att höra Stinas dialekt i bakhuvudet medan jag läser. Och ”Vi kom över…”, jättebra, men också en sorglig läsning.

Kommentera

