Hur ska de ha det?

SMHI: 2014 … [inträffar] vintersolståndet … den 22 december
Spanarna i P1: 22 december
Sveriges television: 21 december årets kortaste dag firas med kortfilmsfestival
DN: idag går solen upp 8:45 och ner 14:47; imorgon 8:46 14:48 det vill säga dagarna är lika korta
Wikipedia: 2014 21 december 23:03
Prognosen.se: 21 december

Att sen de Synskadade kommer med ytterligare ett bud när de anger den 20/12 i sin almanacka, tar jag med en nypa salt. De missade dessutom några flyttbara röda dagar under året. Jag skulle till och med kunna antyda lite lyteskomik, men avstår eftersom jag inte är ett troll.

Det här gör att jag känner mig lite vilsen. Inte för att jag hade planerat något blotande, men jag brukar ha ett litet mentalt firande. Alltså glädja mig åt tanken, att nu vänder det. Nu går vi mot ljusare tider!

Allt kanske beror på hur man definierar solens upp- och nedgång. ”Det finns olika sätt att definiera tidpunkterna för soluppgång och solnedgång. Definitionen som används här är att tidpunkten för solupp­gång är då den övre delen av solskivan skymtar vid horisonten.” Saxat från prognosen.se.

Jag vet inte heller om jag jämför äpplen och päron. Det är möjligt att årets kortaste dag inte alls sammanfaller med vintersolståndet. Och jämförelsen i korthet kan handla om sekunder och inte i minuter. Vad vet jag?

Men som vanligt vill jag gärna ta glädjen i förskott eftersom det är säkrast. Annars blir det kanske ingen glädje alls. Så: NU vänder det! Kanske.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur ska de ha det?

  1. Telefonissan skriver:

    Verkar som sagt vara en definitionsfråga. Det hade jag inte alls begripit. Kör på Wikipedias sanning och tänker att vi vaknar till ljusare tider efter kommande natt. Hoppas också att molnen kan skingra dig så vi kan njuta lite vintersol.

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, jag tycker det känns positivare med den 21. SMHI:s prognoser stämmer inte alltid vad gäller vädret, så varför ska man lita på dem när det gäller solens gång på himlavalvet?

Kommentera

