Har en inte jobb så skaffar en sig

En kan tycka att 44 års erfarenhet av eget hushåll skulle sätta sina spår. På somliga, men inte på andra. Mig till exempel. Igår ville jag ha rotsaksgratäng; palsternacka, potatis, jordärtskocka, lök skalades och skivades och placerades i en glasform tillsammans med riven parmesanost och grädde. Sen vet jag inte vad som flög i mig. Jag fick för mig att ett lock på formen skulle förhindra att gratängytan blev bränd.

Det hade jag alldeles rätt i. Ytan på gratängen blev inte bränd, däremot kokande anrättningen över. Hela ugnsbotten blev alldeles svart av bränd grädde och ost. Den ugnen går ingenstans, tänkte jag och struntade i att göra något åt problemet igår kväll.

Men i morse visade jag musklerna. Inte mina utan Mr Muscles. Sprayade ugnsrengöring med största försiktighet, lät giftet verka och torkade ur ugnen. MED gummihandskar på händerna. På den punkten var instruktionerna på sprayburken nästan hotfulla.

När jag ändå hade ångan uppe bytte jag till en ny ugnslampa. Den gamla slocknade för flera år sedan. Något som säkert bidragit till att jag inte skött om ugnen, som jag borde. Jag minns en lammstek, som var alldeles för stor så att hela skånken inte rymdes i långpannan. Själva benbiten stack ut en bit och blev som en kran. Fettet färdades via benet ut över ugnsbottnen. Det osade något förfärligt en lång tid när jag använde ugnen efteråt.

Men nu är ugnen så gott som ny och för att fira går jag då och då fram till spisen och sätter på ugnsbelysningen och bara njuter.

(fick tips på fejan om ett betydligt mer skonsamt sätt att fixa ugnen)

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Har en inte jobb så skaffar en sig

  1. Fia skriver:

    Bakpulver är otroligt användbart. Man kan lösa stopp i avlopp med hjälp av bakpulver och vinäger, och det finns ännu fler användningsområden. Miljövänligt och effektivt!

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, jag googlade runt bland en massa husmorstips när jag ändå var igång. Hittade flera användningsområden. Ska komma ihåg det till nästa gång.

Kommentera

