Var får de allt ifrån?

Igår guidade jag två 11-åringar i tunnelbanan. Det vill säga jag åkte med dem mellan Zinkensdamm och Mariatorget. Flickorna saknade biljett och en av dem hade skavsår och klarade inte av att gå ytterligare 500 meter. Hon med skavsåret är mitt barnbarn Stella och den andra en kompis till henne.

I biljetthallen stod tre vinddrivna personer av rumänsk härkomst och avvaktade utanför spärrarna. En smet igenom tillsammans med en kille före oss och de två övriga gick igenom spärrarna tillsammans med mig och flickorna.

– Mormor, såg du vad dom gjorde? undrade Stella medan vi åkte rulltrappan ner.
– Dom plankade.
– Det måste vara jätteförbjudet, tyckte kompisen.
– Men hon i spärren måste också ha sett det. Varför gjorde hon inget?
– Jag tror att det inte är hennes jobb. Det finns speciella kontrollanter som kollar om folk har biljett. Sa jag.
– Och jag tror att hon inte ville, sa kompisen och sänkte rösten när hon gav förklaringen: För då skulle de kunna säga att hon är rasist.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Var får de allt ifrån?

  1. Irene skriver:

    Man kan väl inte säga annat än att även 11-åringar följer med i samhällsdebatten

  2. Fia skriver:

    …och bara en liten pojke hävde upp sin röst och sa: ”Men kejsaren är ju naken”…

Kommentera

