Äta sova dö

Om jag har gjort något speciellt gångna veckan? Det beror på vad man menar. Växlat mellan att handla, äta, sova, jobba, städa, tvätta, läsa, lösa korsord, diskutera, diska och laga mat. En ganska ordinär vecka med andra ord.

Enda avvikelsen var nog onsdagen. Då var det föräldramöte på Sallys förskola och eftersom Svärsonen var på tjänsteresa, hämtade Maken barnbarnen på förskola och skola. Sen lagade han mat. Det vill säga gick med flickorna till McDonalds och köpte hämtmat. När jag kom hem halvannan timme senare, kunde jag fylla en hel kasse med ”disk”. Det är inte klokt hur mycket sopor en sådan måltid genererar.

Jag satte mig vid köksbordet och kopplade upp mig mot jobbet för att övervaka diverse tester, som pågick. Maken låg som vanligt i sängen och viftade med tårna. Allt medan barnbarnen satt och tittade på den hemska barnkanalen Nickelodeon. Den som avbryter sändningen med reklam som riktar sig till barn.

”Mormor, kom och kolla på de här björnarna” ropade Sally under ett reklamavbrott. ”Såna skulle jag vilja ha.” Jag slog bara dövörat till. Då grep storasyster Stella in: ”Sally, du ska inte ropa på mormor. Om du verkligen vill ha något är det morfar du ska tala om det för.”

Så talar en 11-åring av egen erfarenhet. Morfar är betydligt mer lättövertalad när det gäller konsumtion.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Äta sova dö

  1. marlineblogg skriver:

    Haha, låter som en mysig dag med barnbarnen ändå 🙂

  2. bloggblad skriver:

    Tack för ett gott och igenkännande skratt. Jag var tvungen att läsa det högt för mitt barnbarns morfar. Han skrattade gott. Igenkännande.

  3. Fia skriver:

    Hahaha! Jätteroligt! Det känns verkligen igen!

Kommentera

