Vicken vecka

Ja, det här börjar mer och mer likna ett veckomagasin. Tiden och orken vill inte riktigt räcka till, om man säger. Men här kommer några rader.

Någon gång då och då går jag in och kollar saldot på våra konton. Ja, jag erkänner: jag håller även koll på Makens konto. För det gör han inte själv. Allt bara för att inte någon av oss ska hamna på minus och behöva betala övertrasseringsavgifter.

I onsdags gick jag in på internetbanken via appen. Mitt konto såg ut som jag förväntat: uttag av Ica, Coop, Systembolaget, Åhléns, Lindex und so weiter. På Makens konto däremot var det upprepade dragningar av iTunes de senaste dagarna. Inga större summor, men totalt blev det drygt 1200 kr.

– Har du köpt en massa saker på paddan? frågade jag.
– Nä, hurså?
– Det har dragits pengar från ditt konto.

Hur gick det till? Det var inte Maken som spenderat pengarna. Däremot ett litet barnbarn 250 mil härifrån. Maken hade nämligen godheten att presenta My med en iPhone för ett halvår sedan. Och utan att han fattade det blev hans konto kopplat till hennes AppleID. Och det gjorde att det var fritt fram för barnbarnet att konsumera.

Maken kontaktade Apples kundtjänst och förklarade problemet. Och bad dem stänga köpfunktionen på kontot. Vilket man gjorde. Plus att man hade vänligheten att sätta tillbaka pengarna som dragit genom barnbarnets inköp.

Det blev även mejlkonversation i ämnet med barn och moder.

Veckans slutsats: Håll koll på era konton. Och på dem som har tillgång till dem.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vicken vecka

  1. Telefonissan skriver:

    Men det är inte helt lätt. Vi har olika ID på mobilerna och ett för paddan som används gemensamt. Härom dagen blandade jag ihop lösenorden och fick börja om och installera IDn igen. Nu är det saker som inte funkar som det ska, t ex att skicka iMessage. Det fixar sig säkert men men blir trött… Detta iCloud har jag verkligen inte fått någon kläm på, men man bord väl verkligen anstränga sig att fatta när allt mer kommer att lagras i moln.

  2. frktjatlund skriver:

    Inte nog med alla privata konton och ID:n som man ska hålla koll på. På jobbet har jag säkert tio konton till. Ibland är användarID = mejladressen, andra gånger är det Windowskontot eller något alias. Plus att det tillkommer lösen ord. Nu har jag samma på alla, men rätt som det kräver något konto att jag ändrar lösenordet. Bara för att förvirra en ytterligare.

Kommentera

