Under platanen

Jag är beredd att hålla med Arthos på restaurangen: Sommaren är över. Och hösten är här. Det har regnat och temperaturen håller sig mellan 15 och 20 grader. Men vad gör det? Vi är lediga och kan göra det vi är bäst på, nämligen läsa.

Själv har jag snörvlat mig igenom ”Förr eller senare exploderar jag”. Boken handlar om döende cancersjuka ungdomar, därav alla tårar. Och det som får en att ändå fortsätta är humorn och kärlekshistorien. (Vill ändå lägga in mitt veto mot den svenska titeln; i original heter boken ”The Fault in Our Stars”. Inte så att den svenska är tagen helt ur luften, men ändå.)

Hotellet vi bokade var överbokat första natten vilket gjorde att vi fick sova hos grannen. Och blev kompenserade med avdrag på det redan låga priset och fri wifi. Vilket har gjort att jag har suttit på balkongen och tittat på youtube. Inte för att roa mig utan för att förkovra mig.

Dagens bikt: Jobbet spökar, trots ledigheten. Det gäller saker jag inte riktigt begriper och nu har jag gått igenom diverse webinars och tutorials och förstår lite mer. Men absolut inte allt. Ibland förtvivlar jag på min förmåga. Känner mig korkad, som inte riktigt hänger med. Måste en vara lika smart som Linus Torvalds för att snappa hur saker hänger ihop.

Det är kanske dags att anamma Ronny Erikssons motto: ”Det är aldrig försent att ge upp”.

Regnet har upphört och molnen lättat något. Imorgon ska vi uppfylla en av Makens önskningar; vi har hyrt en jeep. Något som legat högt upp hans lista och vi ska utforska ön under ett par dagar. Thassos är inte särskilt stor och reseledaren tipsade om några trevliga ställen, som ska vara värda ett besök.

Så nu vill vi inte ha mer regn utan tanken är att vi ska åka runt med nedfällt tak på åkdonet och låta vinden rufsa mig i håret. Maken saknar den varan.

Men nackspärr kan vi alltid dra på oss båda två.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

