Bussig är mitt mellannamn

Jag har gjort en investering på 8300 kr. Det är vad ett årskort på SL går lös på. Inte dyrt om man betänker vad det kostar att äga och framföra en bil. Man slipper dessutom besväret med att leta upp en parkeringsplats. Bussen sköter sig själv när en klivit av vid ens slutdestination. Och det kan bli mycket åka för pengarna om en sätter den sidan till. Kortet gäller även på Djurgårdsfärjan

Det är lite väl långt mellan hemmet och jobbet för att jag ska kunna gå varenda dag fram och tillbaka. Det skulle ta alldeles för lång tid. Men med kortet kan jag promenera så långt jag lyster hoppa på en buss när det passar.

För jag åker hellre buss än tunnelbana. Buss är lugnare och trevligare. Även om trafiken gör att det oftast tar längre tid att ta sig fram. Vanligtvis tar jag 4:an till Odenplan och promenerar Norrtullsgatan norrut till Ynglingagatan. Busslinje 4 har fått en ansiktslyftning; nya fräscha bussar med tydliga tavlor som anger nästa, näst-nästa och näst-näst-nästa station. Plus tid.

En alldeles egen favorit är sätena utmed bussens långsida. Där bänkar jag mig om någon plats är ledig. Fördelen är att en slipper hålla på att trängas med folk när en ska sätta sig eller resa sig. Ja, jag är så nöjd med den nya bussmodellen att jag skrev ett berömmande mejl till SL.

Tjuvlyssnat
Buss 4 på väg mot Gullmarsplan en sen eftermiddag.
Mor och dotter ~5 sätter sig på sätet bakom mig. Flickan är lite trött kinkig.
Mamman: ”Om du inte slutar med ditt gnäll, skämmer jag ut dig!”

Jag ska tipsa Tvåan om metoden. För den gjorde i alla fall verkan. Flickan tystnade omedelbart.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bussig är mitt mellannamn

  1. Bloggblad skriver:

    Den var bra!
    F.ö. har jag investerat i 2 bussbiljetter à 200:- idag. Maken och jag ska ta en semesterdag i Hufvudstaden en vanlig vardag och gå på tesalong. Jag tror att det är första gången det här århundradet som vi ska åka kollektivtrafik tillsammans… Han föll när han hörde hur billigt det var, vår bil är bensinalkis… svindyr att köra. Bussbolaget stannar 300 meter från vårt hus, går inte att motstå.

  2. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: Grattis till makens omvändelse. Ibland brukar jag roa mig med att räkna hur många kvinnor det går på varje man i kollektivtrafiken. Det händer att jag kommer upp till åtta kvinnor innan jag kan räkna in en mansperson.

Kommentera

