Hej, konsument!

Ja, jag vet att jag är pinsam när det gäller inköp. Löjligt pinsam, finns det folk som tycker. Men varför ska man köpa en sak för ett högre pris, när man kan köpa samma sak för en mindre summa?

Inom en radie av 500 meter har jag tre olika matvaruaffärer. Och jag har bonuskort på alla tre. Det gör att jag emellanåt får rabattkuponger i snigelposten. Även från Hemköp, trots att jag bara handlar där när jag får rabattkuponger med snigelposten. Jag fick ett sånt brev i veckan; en kupong med 10% rabatt på ett köp. Den blir bra till helgen, tänkte jag.

På lördag morgon gick jag in på nätet och kollade extrapriserna på Mariahallen. Det fanns en del som intresserade mig. Jag skrev en inköpslista, tog min ryggsäck och travade iväg. Att handla på Hemköp kräver starka ben och starka nerver. För samma varukategori kan finnas på flera ställen. Jag ville till exempel ha färsk kycklingfilé, och hittade filéer på tre olika platser. Och i den tredje disken gapade det ett stort hål där mina kycklingbitar borde ligga.

Efter att ha fnattat runt ett tag i butiken och fått med mig några av varorna på listan, gick jag mot kassorna. Och där har vi ytterligare en av orsakerna till att jag så sällan handlar där. Kassabemanningen är under all kritik. Samma biträde får sköta flera sysslor, kuta mellan kassa och postdisk. Det hände två gånger medan hon slog in mina varor. Till slut fick jag betala och packade ner varorna och gick ut ur butiken.

Halvvägs över Bysistorget kom jag på att jag inte tagit fram min rabattcheck på 10% när jag betalade. ”Är det värt 17 spänn att vända om?”, frågade jag mig själv. ”Ja, det är det” svarade jag. Speciellt som både kyckling och smör hade varit slut.

”Nej, det går inte” sa kassörskan. ”Du får använda kupongen vid ett annat köp”. ”I helsicke heller” tänkte jag, men sa ”Då vill jag att ni tar tillbaka mitt tidigare inköp”. Inför det hotet ringde biträdet upp chefen. Som insåg att det skulle kosta mer att backa köpet än att ge mig min ynka rabatt.

Maken nästan dog av skam, när jag berättade historien. Men redan dagen efter hade han glädje av pengarna. På en shoppinrunda inne i stan när blodsockerhalten hade nått skrämmande låg nivå, kunde han pigga upp sig med en kardemummabulle från Gateau. För mina 17 kr + 7 egna.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hej, konsument!

  1. bloggblad skriver:

    Jag inser när jag läser ditt inlägg, att jag inte är särskilt ekonomiskt lagd… Jag kommer ihåg att lämna fram kupongen från ICA – ibland… Den som de drar av 25:- från köpesumman. Men i övrigt har jag urdålig koll. Överlag. Däremot köper jag i stort sett alla kläder under eftersäsong, på rea. Men mat… Det blir vad jag har lust på just där och då.

  2. Ruta Ett skriver:

    Heja dig! Det var fräsigt gjort av dig. Jag ska komma ihåg det! Jag visste inte ens att man kan ”sälja tillbaka” det man redan köpt!

  3. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: Vi hade extremt dåligt med pengar under 1970-talet så jag tvingades att hålla koll på både kronor och ören. Och sen dess har jag svårt att låta bli, trots att läget är ett helt annat numera.

    @Ruta Ett: Den här Extrapris-prinsessan skyr inga medel. Eller besvär.

Kommentera

