Investering

Här demonstrerar jag min senaste investering utan att ni vet om det. Under semestern hade jag inte med mig någon dator alls utan nöjde mig med mini-paddan och det funkade alldeles utmärkt i de flesta fallen. Jag kunde lyssna på svenska radioprogram, titta på svtplay, läsa tidningar och böcker. Det fanns bara ett aber: plattan saknar tangentbord!

Det är inte helt lätt att använda tangentbordet på skärmen. Svårt att träffa rätt bokstav och det går förfärligt långsamt. Sen har vi det här med stavningskorrigeringen; ibland är en glad att den finns andra gånger kan en bli skogstokig.

Eftersom jag är en sån amatör när det gäller nya prylar så tog det lång tid innan jag upptäckte hur en navigerar i texter för att hamna exakt där en vill. Konsekvensen blev att jag fick radera och skriva om.

Igår, på väg hem ifrån jobbet, mellanlandade jag i Hornstull för att inhandla ett och annat på Systemet och därefter ta tuben en station till Zinken. Som vanligt hade jag otur med de allmänna kommunikationerna. Stopp i T-banan och 18 minuter till nästa tåg.

Den tiden spenderade jag på Teknikmagasinet.
– Har ni något passande fodral/skal till en iPhone 5c? Jag vill ha ett i skinn med två fack för kort. Ett på framsidan och ett på baksidan.
Min tanke är att ha passerkortet till jobbet på ena sidan och sl-kortet på den andra. Så att jag slipper ta fram korten. Men det fanns inget som passade min beskrivning. Då kom jag på det här med tangentbord.

– Har ni tangentbord till en mini iPad?
– Ja, vi har tre olika modeller: ett för 299, ett för 599 och ett för 799. Sa expediten och visade mig dem i katalogen.
– Nu blev det komplicerat. Hur ska jag vet vilket jag ska välja?
– Jag kan kolla om vi har alla tre inne. Saknas någon kanske det blir lättare.
Men alla tre fanns. Det billigaste spolade jag på en gång.

– Ska jag ta fram de två andra? Det brukar vara lättare att välja när man får klämma på varorna.

Och därmed löste sig frågan på en gång; å, ä, ö satt inte på sina rätta platser på det ena. Så självklart köpte jag det dyraste. Och när jag fått ner kassen i ryggsäcken hade tunnelbanetågen börjat gå igen.

20140810-203811-74291685.jpg

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Investering

  1. bloggblad skriver:

    Jag valde fodral till min padda efter färg… På nätet. Kunde alltså inte klämma och märkte alltså inte att ihopvikningsanordningen på flärpen är lite slapp och håller inte paddan stående läge. Irriterade när jag tittar på nåt program medan jag äter… (Vilket är ett oskick, jag vet…men ingen ser mig ju.)

  2. Fia skriver:

    Jag fick hem en platta (ingen padda, utan en annan variant av märket Denver) för en dryg vecka sedan. Har alltid ett inre motstånd mot att behöva lära mig en massa ny teknik, så jag har bara laddat den och lagt tillbaka den i den vadderade transportpåsen igen. Jag planerar att köpa fodral till den i morgon och ska lära mig använda den så snart som möjligt. Men känner jag mig själv rätt kan den säkert ligga oanvänd i månader.

  3. frktjatlund skriver:

    @bloggblad: Vad menar du med oskick? Det finns inget tråkigare att äta utan sällskap. Oavsett vilket. Bara sitta och stirra ut i tomma luften när man tuggar är outhärdligt.

    @Fia: Stor igenkänningsfaktor. Jag fick en surfplatta av Ettan. Med Windows 8. Och jag kom liksom aldrig igång med den. Tröskeln var alldeles för hög. Och sonen blev mycket besviken på mig och att jag var så otacksam, så han återtog gåvan.

  4. Ettan skriver:

    Dessutom hade den faktiskt tangentbord, på svenska, med åäö på alldeles rätt ställe.

  5. bloggblad skriver:

    Jag har ju läst på. Vet att man ska göra det man gör. Alltså ägna sig åt ätandet… Eller vad man nu gör. Känner mig alltid lite skyldig när jag paddar till maten. Konstigt nog inte om jag läser… Måste nog ta itu med mina värderingar.

    Ser att du har ett sånt tangentbord med pyttesmå åäö… Det stod jag inte ut med, så jag använder inte mitt. Jag skriver väldigt snabbt på vanlig dator, och kan inte få fingrarna att tänka om. Faktiskt lättare att pekfingervalsa på skärmen.

Kommentera

