Tiden rinner iväg

Tre nätter återstår av semestern. Och det känns ganska bra. De återstående dagarna kunde gärna vara betydligt fler, men nätterna är inga höjdare. Vi sover helt enkelt uruselt. Och jag kan inte skylla på värmen eftersom vi har luftkonditionering. Och inte heller på störande ljud eftersom jag har öronproppar. Nej, det har varit sängarna som ställt till det.

Vart vi än har kommit så har sängarna sett ungefär likadana ut: halvannan meter breda, högst och knappt två meter långa. Alldeles för små för två fullvuxna. Speciellt för Maken. På längden. Sängarna har fotgavlar och han är van att ha fötterna utanför fotänden. Men nu tvingas han att krypa ihop och ta ännu större plats på bredden. Och inkräkta på min planhalva.

Men vad har vi varit någonstans. I Kroatien. Först var vi några dagar i Split. Gick runt och tittade på sevärdheter och tog en båttur till en gammal stad längre norrut. Därefter tog vi färja till ön Vis och till den lilla staden med samma namn. Ett lugnt och stilla ställe, om man bortser från båtlivet. Där gick det livat till. Verkligen. Berusade båtmänniskor, framförallt ungdomar, vinglade runt i hamnen om kvällarna. Det gjorde för all del även folk på land. En kväll satt vi på balkongen och iakttog ett engelskt medelålders par som hade uppenbara svårigheter att hitta hem till sitt logi.

En katamaran tog oss vidare till ön Hvar och orten med samma namn. Under natten innan var det full storm. Taxichauffören, som tog oss till logiet, sa att det var minst fem segelbåtar som skadats eftersom en massa okunnigt folk chartrar båtar utan att en susning om hur man förtöjer i hårt väder. Hoppas de har en bra försäkring, sa vi.

Efter Hvar åkte vi till Brac och den lilla hamnstaden Milna. Där är vi nu hos Julia med det extremt breda leendet och närheten till skrattet. I en studio med den hittills minsta och hårdaste sängen.

Vad har vi gjort? Badat, ätit och druckit, läst och travat runt. Så mycket som mitt vänsterben tillåtit. Vad har vi ätit? Frukost i egen regi, där vi bott. Kombinerad lunch/middag ute. Växlat mellan lamm, bläckfisk i olika varianter och pizza. Druckit vatten, öl och vin. Husets vin har varit helt okej, inte alls som på Kreta (odrickbart).

Vad har vi läst? Några deckare, förstås. Senaste boken jag läste var Kjell Westös Hägring 38, nerladdad från DN. En bok som jag verkligen rekommenderar. Och som lärde mig betydelsen av flera nygamla ord.

Totalt sett kan jag rekommendera öluffning. Nya intryck hela tiden, så man hinner inte tröttna. Eller få hemlängtan. Utom möjligen till den egna, breda, långa och lagom mjuka sängen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tiden rinner iväg

  1. bloggblad skriver:

    Tack för en god reseberättelse! Jag har märkt att många på fb och blogg berättar kryptiskt i gåtor, verkar tro att vi kan läsa tankar… Ibland vet jag ju inte ens att de rest, och plötsligt kommer inlägg från andra sidan jorden. Ordning och reda gillar jag. Det är ju roligt att veta vad andra har för sig på semestern.

  2. Långkoftan fd kollega skriver:

    Jag instämmer med föregående inlägg. Det är alltid lika roligt att följa dina betraktelser oavsett om det handlar om jobb, resor eller privatliv. Se nu till att hålla oss uppdaterade om nya jobbet.

  3. frktjatlund skriver:

    @bloggblad: speciellt om det gått några dagar sen man hörde av sig finns det anledning att rekapitulera är min erfarenhet. Hur ska andra komma ihåg vad man gör, när man själv knappt gör det.

    @Långkoftan: det är mindre än en veckan tills jag börjar på nya jobbet. Nervöst. Och jag hoppas jag håller måttet. Men hur som helst, lär det bli ett och annat inlägg i ämnet.

Kommentera

