Förbenat

Om jag får ge ett gott råd, bryt inte fibula alldeles ovanför fotleden. Även en okomplicerad fraktur sätter spår. I form av en lem som känns både obekant och olydig. Vänster fotled och vrist har nästan dubbla storleken mot högerbenets. Nej, svullna ben är verkligen inte jag. Hitintills.

Syrran, hon som har diabetes och börjar få problem med synen, brukar beklaga sig eftersom det mesta som hon gillar här i livet har med synförmågan att göra. Som att läsa, kolla på rörliga bilder, köra bil.

Nu börjar jag halka in på Syrrans skivspår. Det mesta som jag tycker om att göra förutsätter fungerande gång. Vanligtvis går jag runt 10 km per dag. Sen den 28 maj har det knappt blivit en tiondel. Om ens det. Och det passar inte alls min rastlösa natur.

Men nu slutar jag med gnället. Och gläder mig åt att jag klarar att ta mig till stranden, ligga på en solsäng och läsa, ta mig till baren när törsten kräver det. Och vi har inhandlat varsitt par badskor eftersom ön Vis har stenstränder och på stenarna i vattnet trivs taggiga sjöborrar. Som kan ge otäcka infektioner om man trampar på dem. Har jag hört. Och det räcker med ett fotproblem. Mer än väl.

20140720-181204-65524487.jpg

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Förbenat

  1. Evis skriver:

    Det ser i alla fall väldigt vackert ut, men stenstränder är jag ingen anhängare av.

  2. frktjatlund skriver:

    Jo, det är fint. Själv föredrar jag sten framför sand. Så länge man slipper ligga på marken. Sand har en förmåga att leta sig in överallt och det knastrar mellan tänderna i flera dagar efteråt.

  3. bloggblad skriver:

    Det räcker med att klämma ett lillfinger, så inser man plötsligt hur viktigt det lilla fingret är. Makens två akuta ögonoperationer förra veckan har fått oss båda att tänka på hur viktiga ögonen är.

  4. frktjatlund skriver:

    Och jag känner mig som världens gnällspik. Hur kommer jag att låta om jag verkligen får problem?

Kommentera

