Konverteringsmodell

En gång på vårt fattiga 70-tal kostade Maken på sig ett fint kastspö. Och på väg till gäddvikarna ute på Nåttarö passerade han ett par öldrickande killar, som tydligen förstod sig på fiskeutrustning.

– Vilket fint spö du har. Får man fråga vad det kostade? Det fick man, och Maken nämnde summan.
– Hoppla! sa killen. Det får man fyra soffor mellanöl för.

Så kan man också räkna. Och jag brukar göra likadant. Fast min guldmyntfot är inte öl. Mitt jämförpris utgår ifrån en liten ask vars innehåll väger 24 gram och kostar 13 kr. Om jag räknar rätt (brasklapp eftersom jag är på semester) blir kilopriset 542 kr. Hutlöst pris för smaksatta pastiller, om ni frågar mig.

Men summan är bra att ha till hands för att avgöra prisnivåer. Nu har vi konstaterat att här i Kroatien kostar en rejäl pizza-slajs mindre än en Läkerolask på Pressbyrån hemma i Sverige. Och pizzabiten är tillräckligt stor för att räcka som lunch. Och en stor öl kostar mindre än två askar.

Så nu har vi satt oss själva på kolhydratdiet. Eller är det tvärtom?

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konverteringsmodell

  1. Bloggblad skriver:

    Jag anar att du är lika beroende som jag, men än har jag inte använt Läkerol som guldmyntfot – kul idé annars!
    Jag brukar bli retad när vi plockar blåbär eller svamp, att jag räknar mängden i hur många pajer det kommer att räcka till… svampmyntfot?

  2. frktjatlund skriver:

    Jodå, jag är addicted. Läkerol håller mig vaken under långtråkiga möten och föreläsningar. Theo don’t make me talk at all.

Kommentera

