Sällskap

Jag sitter bredvid ett syskonpar på flyget. Pojke 7, flicka 10. Till att börja med halvsover pojken och flickan läser.

– Men det finns ju inga bilder, sa grabben när han snabbläddrade i syrrans bok.
– Nej, det är ingen sån bok. Den handlar om en flicka i Afrika som blir av med ett ben när hon trampar på en mina.

Den flickan skyr inte tunga ämnen, tänkte jag. Tills hon tog upp Frida och bläddrade lite förstrött bland sminkannonser och pojkband. Men så kom hon till en artikel om flickors utsatthet i Dehli. Den läste hon mycket ingående.

Nu har hon övergått till mammas veckotidning och läst några artiklar: Jag var fem år när grannen tafsade på mig, Vi bytte partner, Jag orkar inte jobba efter olyckan, Min sonsons mormor ville stänga mig ute.

Pojken har vaknat till och studera Hänt i veckan. Och fördjupar sig artikeln Jag drack varje dag i två år.

Vad är det för fel på Bamse och Disneyprinsessor?

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sällskap

  1. Fia skriver:

    Undrar om det är ett tecken på att de engagerar sig seriöst i olika frågor, eller att de matas med så många sensationer att de helt enkelt inte berörs av allvaret längre?

  2. Bloggblad skriver:

    Idag är det väl nästan förvånande att de alls läser och inte bara spelar spel på iPad eller iPhone? Själv läser jag faktiskt aldrig när jag reser, mest åker jag tåg eller buss och då finns det så mycket att titta på. Och de få gånger jag flyger är jag så uppskruvad och skraj att jag inte kan koncentrera mig.

  3. Frktjatlund skriver:

    @Fia:Risken finns att verkligheten blir till dokusåpa. Och lika overklig.

    @Bloggblad: pojken hade ingen mobil och flickan spelade ett tag. Och jag håller med, det är roligt att se barn läsa eftersom så mycket annat tagit över. Själv botade jag min flygrädsla genom att flyga varannan-var tredje dag under några veckor i USA. Till slut orkade jag inte uppbåda känslan längre.

Kommentera

