Spaghettiben

– Är det redan dags. Skulle inte du vara gipsad i sexveckor? Sa folket på jobbet.
– Jo, sa jag. Det har gått sex veckor nu.
– Va, det är inte klokt vad tiden går fort!
– För dig, ja. Men för mig har det känts som en evighet, sa jag och åkte till SÖS efter lunch.

Det var lite Motorsågsmassaker över avgipsningen. Åtminstone vad ljudet beträffar. Men själva gipssågen slutade såga när den passerat gipset. Rena trolleriet. Två skåror sågades upp längs med underbenet, sen tog sköterskan fram gipsbrytaren och bände loss gipsstöveln.

Vänsterbenet kändes som rena rama gelén och jag vågade knappt resa mig. ”Nu är det bara att du går och sätter dig och väntar utanför mottagningsrum 2” sa sköterskan. ”Bara och bara” tänkte jag och lyckades med mycket möda förflytta mig de 25 meter som ligger mellan avgipsning och läkarmottagning.

När det var min tur att komma in gick jag ytterligare fem meter under glada tillrop. ”Det går sakta, men säkert”. ”Sakta, möjligen. Men knappast säkert” sa jag och sträckte fram min svettiga högerhand och hälsade på läkaren.

Läkaren var nöjd med benet och skickade mig ytterligare 10 svettiga meter åt höger i korridoren. Där tog en sjukgymnast emot och gav handfasta instruktioner. Vilka övningar jag ska göra och hur jag ska använda kryckorna på ett vettigt sätt. Och om jag är flitig kan jag vara kryckfri om ett par veckor. Sa han. Sjukgymnasten och skickade hem mig.

Så nu blir det en nära framtid med tåhävningar, balansträning, plocka upp handdukar med tårna, snurra foten medsols och motsols. Minst tre gånger tio per dag. Annars!

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Spaghettiben

  1. Fia skriver:

    Vad skönt att du äntligen har blivit av med gipset. Nu när det är så varmt ute kan det ju inte vara någon höjdare att ha ena benet inbäddat i tjocka isoleringsmaterial.

  2. bloggblad skriver:

    Det passar väl med ett stort GRATTIS nu, gipsar jag. F’låt… gissar, ska det förstås stå…

  3. frktjatlund skriver:

    @Fia: Jag hade i alla fall tur med vädret. Inte särskilt varmt under mina inpackade veckor.

    @bloggblad: Bara jag får igång rörligheten och säkerheten. Det finns en del att önska på de områdena.

Kommentera

