Dan, före dan, före dan

Idag höll jag riktigt på att göra bort mig på jobbet. På ett sätt som skrivit in mig i annalerna för eviga tider. Som ett riktigt klantarsel. Och det nöjet vill jag inte bereda somliga.

Jag tillhör den del av mänskligheten som tycker om att jobba, men så här när jag bara har ett par arbetsdagar kunde jag lika gärna låta bli. Allt enligt Televerksdevisen ”Den som inget gör, den inget förstör”. Men nu har jag inte ro att bara sitta av tiden så jag kastar mig på att försöka få till några förbättringar. Första försöket gick inte så bra och därför bestämde jag mig för att radera i en av databaserna. Men av misstag började jag att radera i fel databas; produktionsdatabasen istället för i test.

Det var inte roligt och jag har inte hört så många köttiga eder komma ur min mun vid ett och samma tillfälle. Vad har jag gjort? vrålade jag uppgivet och kallade in kollegan Åke och sparringpartern Pia. Vi stoppade all produktion för att ta reda på vad som egentligen hänt.

Av den utredningen kom vi fram till två alternativa slutsatser: 1. Ibland har en tur som en tokig eller 2. En bra målvakt har tur. För det visade sig att jag någonstans i koden hade jag skrivit ett fel som gjorde att allt ”rullade tillbaka” i ursprungsläget.

Man kan lugnt säga att jag kom undan med blotta förskräckelsen. Hade koden gjort det jag ville och raderat saker, fast i produktionsdatabasen, hade det blivit ett rent helvete. Kundservice hade fått ägna ett kvartal åt att rätta till alla fel. Och bankerna hade blivit skogstokiga.

Jag har ungefär 12 timmar kvar att jobba innan jag drar vidare och lovar dyrt och heligt att hålla fingrarna i styr! No fingers crossed.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dan, före dan, före dan

  1. Ruta Ett skriver:

    Puh, det var spännande där ett tag!

  2. Långkoftan fd kollega skriver:

    Uj uj uj, det hade inte varit roligt för dig att lämna ”bygget” med den avslutningen det kunde blivit om koden gjort, det du egentligen ville. Nej, gå nu bara runt och kallprata tiden som är kvar.
    När du går ut genom dörren från ”bygget” sista gången, så ta ett djupt andetag och tänk: ”Nu börjar något nytt, spännande och helrätt för mig, och det är jag värd!”.

  3. frktjatlund skriver:

    @Ruta ett: Ja, snacka om avsked om jag lyckats klanta till det. Jag har nog aldrig varit så lättad i hela mitt liv.

    @Långkoftan: Ja, idag har jag bara gjort ofarliga saker. Makulerat lite för att andra klantat sig. Men det är skillnad på att makulera genom att sätta om status och deleta. Och imorgon är det ajö och goddbaj.

Kommentera

