Olika prövningar

När en är 23 börjas det. Då blir en, inte man, kallad till cellprovtagning på livmoderhalsen. Eller som jag och kompisen formulerade det: En blir nypt i pullan. Det vill Landstinget göra med jämna tidsmässiga mellanrum ett tag framöver.

Vid 40 års ålder är det dags för mammografiscreening. Alltså det som Marika och jag var överens om borde kallas tuttmangling. För det är vad det är. Ren och skär misshandel. Och det känns alldeles för tätt mellan inkallelseorderna. För att inte tala om de plågsamma klämningstillfällena.

Och när en passerar 60 upphör visserligen kallelserna till cellprover, men då tillkommer annat otrevligt: avföringsprover. Som ska ge indikationer på om tarmsystemet sköter sig. Not so very fräscht att hålla på med. Men nu har jag varit duktig och i tre dagar inte ätit sådant som kan fördärva resultatet. Rött kött till exempel. Och förhoppningsvis fått till något i tre olika små kuvert, som någon stackare ska analysera. Om det inte är automatiserat.

Idag lägger jag det stora kuvertet med mitt bidrag på postlådan och håller tummarna för att mitt tarmsystem får okej. Och att det dröjer några år tills det är dags för nästa vända.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Olika prövningar

  1. Bloggblad skriver:

    Va? Bajsa i kuvert har inte jag fått göra!

  2. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: Det funkar olika i olika landsting. I Stockholm måste man vara pricksäker som 60+.

  3. bloggblad skriver:

    Känner det som lite spännande att leva farligt utan bajsprov.

  4. Fia skriver:

    Minns när min svärfar skulle lämna bajsprover i små kuvert som sedan skulle läggas i ett större kuvert och skickas iväg. Av någon outgrundlig anledning råkade svärfar lägga ner dem i ett bankkuvert som skulle skickas till Nordea (eller det kanske hette PK-banken då). Han höll på att smälla av när han insåg sitt misstag och ringde fylld av ångest upp banken och förklarade vad som hade hänt. Där skrattade de gott och berättade att de fick in en hel del märkliga saker i kuverten.

  5. frktjatlund skriver:

    Jag jobbar på ett företag, som tar kör gireringsuppdrag och kan lugna dig och far din. Som banken sa, det kommer allt möjligt i kuverten. En gång fick vi en död mus och vid ett annat tillfälle 60 tusenlappar. Som jag inte tror att någon gjorde anspråk på.

Kommentera

