Och så var de bara tio …

Då snackar jag arbetsdagar; det återstår bara tio stycken och sen är jag ute i värmen. Den senaste veckan har känts som jag tillbringat inne i kylan. Alltså i mitt arbetsrum i C-korridoren. Min närmaste chef har inte försuttit ett enda tillfälle att gå in till grannen Åke och stänga dörren bakom sig. Det har förekommit flera gånger varje dag. Och den enda han stänger ute i mitt tycke är mig, som sitter i rummet bredvid.

Jag erinrar mig en arbetskamrat jag hade för många år sedan. En riktig psykopat, som fick sparken så småningom. Jag hyste agg till honom redan när han började på jobbet eftersom jag kände han före detta fru och visste hur han burit sig åt mot henne. När han kom på morgnarna stank det om honom. Han luktade så starkt av rakvatten att jag fick huvudvärk. Och min hjärna drog slutsatsen att han hällde på sig parfymen bara för att reta mig. Trots att han inte hade en susning om att jag var överkänslig mot lukter.

Det är möjligt att det är samma sak med Totte och hans dörrstängningar. Han begriper inte vad jag drar för slutsatser av hans beteende. Att han har hittat ytterligare en metod att marginalisera mig. Och få mig att känna mig utanför.

De senaste två veckorna har vi haft problem med delar av datasystemet. Det har tagit flera minuter att starta programmen. Helt oacceptabelt tycker användarna och eftersom jag är ansvarig och mamma till stora delar av mjukvaran, så landar problemet i mitt knä. Jag ringar in orsaken och konstaterar att någon gjort ändringar i nätverket, som fått negativa konsekvenser.

Då börjar pajkastningen. Nej, vi har inte gjort några ändringar. Och alla andra program fungerar som förut. Förresten luktar din lösning 90-tal, helt enkelt gammalmodigt. Det måste finnas modernare sätt. Och så gräver sig alla ner i skyttegravar och problemet kvarstår. Istället ägnar man sig åt enklare frågor. Skriver långa mejlväxlingar om vilka som har rätt att vistas i vilka rum. För det kan alla och envar ha åsikter om.

Det finns ett syndrom som i någon mån beskriver läget. NIH, som står för Not Invented Here. Alltså att man är skeptisk till saker som man inte gjort själv eller av någon i huset. Fast hos oss skulle det hellre heta NIBB. Förkortning för Not Invented by Buyer. Folk från företaget som köpte oss, tycker att det mesta vi gjort är mer eller mindre korkat. Trots att det fungerat och fungerar alldeles utmärkt. Om det inte vore för en massa klåpare på driftsidan.

Förutom att dagarna tickar på för min sista dag på jobbet, så tickar de även på för sista dagen med gipset. Den 9 juli är det dags för avgipsning. Konstigt ord. Vad jag vet finns det inget som heter pågipsning. Och jag hoppas verkligen att jag blir av med min stela stövel och hinner träna upp mig lite innan det är dags för SEMESTER. Jag har i alla fall tre dagar på mig innan det är dags att dra söderut.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Och så var de bara tio …

  1. Ruta Ett skriver:

    Så skönt att du kan se slutet på både det ena och det andra!

  2. cruella skriver:

    Så jäääää-a skönt för dig att lämna detta sjuka ställe. Grattis!!!

  3. Långkoftan fd kollega skriver:

    Ha ha, din beskrivning av ”bygget” är ju på pricken!
    Skönt att gipstiden också lider mot sitt slut…

  4. Irene skriver:

    Jag tror jag längtar lika mycket som du, efter att du får lämna denna plats. Inget kan vara sämre!

  5. frktjatlund skriver:

    @Ruta ett: Framför allt ser jag fram emot att få duscha ordentligt. Raggartvätten börjar kännas otillräcklig.
    @cruella: Ja, jag ser verkligen fram emot nya stället. För sämre kan det knappast bli.
    @Långkoftan: Du har ju också varit med i den är cirkusen. Och precis som du förutsagt blir det bara värre.
    @Irene: Nä, som sagt, det kan knappast finnas sämre chef än den jag jobbar under. Då drar jag mig tillbaka från arbetslivet.

Kommentera

