Två veckor avklarade

Nu är det verkligen panscho-varning på undertecknad. Som kan ägna ett inlägg åt ett läkarbesök. Hela förmiddagen spenderade jag på SÖS. Ett besök som jag ifrågasatte eftersom det räckte med ett återbesök när Maken bröt benet. Varför skulle jag behöva göra två? Mitt brott är inte mer komplicerat än hans.

I förra veckan sa farbror doktorn: Men om akutläkaren förordar två besök, då vill jag inte säga emot. Så jag tog taxi till Södersjukhuset och infann mig på ortopeden. Där konstaterade människan i kassan att jag med dagens besök fick frikort. Ska jag hissa eller dissa detta faktum? Jag hasade vidare till röntgenavdelningen där man påstod att jag inte hade någon remiss för dagens plåtningar. Och jag fick linka tillbaka till ortopeden.

– Vi får höra vad läkaren tycker. Om du behöver röntgas eller inte, sa sköterskan. Och jag parkerade mig i korridoren utanför dr Strangeloves mottagningsrum. Som dagens första patient. Och där blev jag sittande eftersom läkaren inte bara hade inbokade patienter; han ansvarade även för inlagda människor på ortopedavdelningen och det höll honom sysselsatt på annat håll. Konstigt system? Borde vara antingen eller. Som om inte min tid är värdefull i landstingets ögon.

Efter nästan en timme tog en annan läkare emot och sa att det visst fanns en remiss för dagens röntgen. Men skickade ytterligare en. För säkerhets skull. Och jag linkade tillbaka till röntgen. Eller BDC som det heter numera. Och efter fotografering tillbaka till ortopeden. Då hade dr Strangelove klarat av inläggningarna och tog emot.

Vi hälsade och tog i hand. Det ser bra ut det här, menade doktorn. Och vi sa adjö och tog i hand igen. Jag fick en avgipsningstid om fyra veckor av sköterskan och linkade ut ur sjukhuset. Tog en taxi hem igen eftersom jag tyckte att mitt ben hade fått nog av korridorer för idag.

Jag har i alla tider betalat en olycksfallsförsäkring på jobbet och passade på att kontakta Skandia för att höra om mitt benbrott gav anledning till någon form av ersättning från dem. Absolut, sa handläggaren. Varenda liten resa och utlägg ersätter de. Det är bara att komma in med verifikationer.

Där ser man! Rent ekonomiskt kommer jag klara mig helskinnad ur den här historien.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Två veckor avklarade

  1. Bloggblad skriver:

    Jag borde ju hjula runt huset av glädje för varje dag som jag inte bryter benet… men ska inte utmana ödet.

  2. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: Jag skulle vilja lägga in mitt veto. Mot själva hjulandet. Försöker du med det ökar du verkligen riskerna för ett benbrott. 100 gånger om.

  3. Fia skriver:

    Det låter kämpigt, men som att du har stor uthållighet i alla fall. Och vilken tur att du slipper drabbas av stora ekonomiska bakslag.

Kommentera

