Elegi

Jag gör mig verkligen inte med fotboja. Från att gå 10 km per dag till att förflytta sig bara några få meter är inte alls roligt. Sitta eller ligga dagen lång får ryggen att säcka ihop. Att linka fram ger värk i höften. Och det är inte heller kul när man inte får som man vill. Eller tvingas vara kvar i hemmet när andra går på konsert.

Långtråkigt är det också. Även om jag jobbar hemifrån. Hur kul är det att luncha på egen hand? Eller fika under tystnad? Konsekvensen blir att jag fortsätter att jobba och äter lunchen vid datorn. Samma med kafferasterna.

Sen har vi det här med matinköp. I vanliga fall är det jag som sköter den biten. Eftersom jag har koll på prisläget i butikerna runt omkring och kollar olika erbjudanden på nätet. Uffe & Ulrika på Ica Aptiten skickar då och då rabattkuponger, som jag inte skäms för att använda.

Den här veckan fick jag ett kuvert från Ica på posten. Det fanns egentligen bara en kupong, som intresserade mig: Handla för 500:- och du fåt 50:- i rabatt. Hur svårt är det? Lätt som en plätt, tänkte jag och skrev en inköpslista till Maken. Radade till och med de olika varorna i samma ordning som man passerar genom butiken. Men vad hjälpte det? Makens försvar: Jag är inte du – och tänker inte heller bli det. Ingen jakt på extrapriser eller att jag skämmer ut mig med rabattkuponger. Säg vad vi behöver, så handlar jag det. I närmaste affär.

Vi behöver mjölk, sa jag. Och då gick han ut genom dörren och kom tillbaka med en liter mjölk, tre Lakrisal, mandelmassa i plastkorv, två påsar paranötter och en påse med cheeze-hjärtan. Och nu är han på väg till Winnerbäckskonserten tillsammans med Ankan Ankarhjälm, som utnyttjar min biljett.

En vecka och jag har redan spader. Six more weeks to go. Jag kommer att vara alldeles fnoskig innan det här är över.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Elegi

  1. bloggblad skriver:

    När min man någon enstaka gång handlar kommer han hem med juice, godis, dyraste yoghurten och bananer. Och aldrig att han skulle förnedra sig med att handla med min tantkorg… Eller använda kuponger.

  2. bloggblad skriver:

    Jag glömde att beklaga benet! Jag står på balansbräda i reklampuserna i tv, alltså… Jag uppträder inte på den i tv, men tränar varje kväll för att jag har blivit så klumpig och knappt törs lita på vristerna. Faktiskt tycker jag att det har hjälpt.

  3. frktjatlund skriver:

    @Bloggblad: Tack för tipset med balansbräda. Jag fick ett annat tips: sitta och balansera på en pilatesboll. Men det får bli när gipset är bort.

  4. bloggblad skriver:

    Jag skaffade min balansbräda när vi köpte båt och jag upptäckte att jag inte hade samma studs och säkerhet vid ilandhoppning som senast vi hade båt. För 35 år sen. Nu törs jag lita lite mer på att vrister och balans klarar det.

Kommentera

