Dåliga gener

Som vanligt går det att dela in folk i grupper. I det här fallet räcker det med två. Där ena barnbarnet och jag lätt som en plätt kvalificerar oss in i grupp nummer två.

Grupp ett består av ordentliga människor. De som har koll på sina prylar och alltid får med sig de saker de borde få med sig. Oavsett om de är på väg bort eller hem.

Grupp två däremot, består av helt andra personligheter. Allt från skönandar (som Leif GW brukar säga) till bohemer och personer som verkligen har noll koll i tillvaron. Noa tillhör utan tvekan grupp två. Är det inte skolväskor som försvinner så är det kläder, mobiler eller nycklar.

Igår packade jag barnens pannkakor i varsin plastbytta. Inte i några av mina favoriter, utan en sort som jag tycker har för låga kanter. I ren självbevarelsedrift, eftersom jag misstänkte att Noa inte skulle hålla rätt på det han tog med sig till skolan.

När det var dags att dra igång diskmaskinen efter middagen, efterfrågade jag de limegröna plastbyttorna. My hämtade genast upp sin ur skolväskan medan Noa såg helt frågande ut. Han kom inte ens ihåg objektet i fråga. Och var det befann sig hade han inte minsta aning om.

Så kan det vara. Problemet är bara att hans personlighetsdrag ligger i släkten. Hans far var likadan. Och vad som är ännu värre är att jag själv är alldeles hopplös.

Människor som tillhör de ordentliga i grupp ett känns lätt igen. När de lämnar en plats har de för vana att vända sig om för att kontrollera att de fått med sig allt.

Det gör varken Noa eller jag. Vi travar bara iväg. Utan att vrida på huvudet. Och då går det som det går med skolväskor, nycklar, mobiler, kassar, handväskor och jackor. Det finns inga som helst garantier att vi får med oss allt. Ibland har vi tur och hinner vända om och plocka upp det vi glömt. Men allt som oftast blir det inte så.

Jag får nog anse den gröna plastbyttan, som för evigt förlorad.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dåliga gener

  1. Långkoftan fd kollega skriver:

    Det var mycket roligt skrivet, och underhållande! Men du måste framhålla dina goda egenskaper, ty det brukar ju gå jämt upp!? Låt mig föreslå ”Lista mina 7 goda egenskaper” och jag tänker inte fråga efter de 7 dåliga…
    Nu hör jag dig säga att man inte ska skriva 7 utan sju, i en sådan mening.
    Men en av mina goda egenskaper är att jag har gott självförtroende!

  2. Irene skriver:

    Och att tillhöra grupp 1 anses tråkigt och fantasilöst, grupp 2 däremot är charmigt förvirrade. Jag vet, jag är en grupp 1:a gift med en grupp 2:a

  3. cruella skriver:

    Men jag tillhör grupp tre! Som nästan aldrig glömmer något när jag är borta eller tappar bort något verkligt viktigt på allvar. Däremot irrar jag omkring varje dag och letar efter mobiltelefon, nycklar, glasögon, plånbok och så vidare när jag ska iväg någonstans…

  4. frktjatlund skriver:

    @Långkoftan: Ha,ha! Ytterligare en av dina goda egenskaper: personkännedom.

    @Irene: Tvåor är inte charmiga, bara påfrestande. I vårt hem bor två tvåor. Och det är definitivt två tvåor för mycket.

    @cruella: Hm, med den definitionen ingår jag i både grupp 2 & 3. Framför allt när det gäller glasögon.

Kommentera

