Säckar

Alla har sina hundben. Så även jag. Och med hundben menar jag ämnen och frågeställningar, som man gärna återkommer till. Nu är det dags igen. Hundbenet i fråga är i skolutflykter allmänhet och matsäckar i synnerhet.

Idag har barnbarnen en så kallad utflykt. Jag säger så kallad eftersom destinationen är barnens egen skolgård. Och är det utflykt så serveras det ingen skollunch. Även om matsalen inte är längre bort än vanligt.

Jag anar en konspiration. Idén går ut på att hålla nere skolans utgifter. Skolan och kommunen sparar pengar, medan föräldrar och andra får betala och fixa lunchmaten åt de små liven. Alltså, man betalar för mat man redan betalat för.

Nåja, om skolan gör det lätt för sig så är inte jag sämre. Barnen fick önska matsäcksinnehållet. Pannkakor var deras självklara val. Vilket jag visste redan på förhand. Och så fick det bli. Varsin plastbytta med stekt mjölk plus äpple och bubbelvatten.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Säckar

  1. Irene skriver:

    Lyssnade på Plånboken i P1 idag, som tog upp just detta ämne. En ensamstående mamma med fyra barn berättade om sin situation. En blomma till fröken, frukt varje dag, en utflykt med matsäck, en klassresa – det blir mycket pengar. Jag har själv varit i skolbranschen så jag vet. Inte lätt det där.

  2. frktjatlund skriver:

    @Irene: Vi pratade om saken på lunchen och då berättade en a mammorna i sällskapet att skolan som hennes döttrar går i, erbjuder matsäck till den som önskar. Utan att det kostar något. Det tycker jag vore efterföljansvärt.

  3. bloggblad skriver:

    Nu har jag roat mig med att läsa ända hit! Men jag är för lat för att kommentera allt, det tar längre tid på paddan.

    Jag hörde förra veckan att det är så många fattiga på Mallis, många av dem har inte råd med mat till sina barn, så skolorna kommer att vara öppna ett par timmar varje dag så att barnen får gå dit och äta ett mål mat.

    När mina barn var små, avskydde jag allt med utflykter och matsäck. Fast mest för att det var bökigt och krångligt, och för att de ofta inte sa till förrän sent kvällen innan. Det var långt för mejlandets tid, då när barnen lyckades få lappar att försvinna.

  4. frktjatlund skriver:

    Det är samma sak för mig, matsäckarna koms ihåg i sista minuten. Då är det tur att barnen helst vill ha pannkakor. Åtminstone ingredienser som alltid finns hemma.

  5. bloggblad skriver:

    Kalla pannkakor har jag inte prövat som utflyktsmat. Hade jag tur, så fanns det pizzabullar i frysen. Jag var så glad när jag lärde mig att fylla vanliga bullar med tomat, ost och skinka och pizzakrydda. Det blev en hit.

Kommentera

