Waffeltaffel med mera

Jodå, mitt gamla våffeljärn från 1980-talet finns kvar och det är fortfarande liv i det. Av någon okänd anledning beställde barnbarnen våfflor till middag. Något som det var år och dar sen jag gräddade. Maken erbjöd sig att köpa färdig mix. Du är inte klok, sa jag. Köpa färdigt när det är så lätt att vispa ihop smeten själv. Och ingredienserna har vi alltid hemma.

Jag fick nytta av bloggen eftersom jag visste att jag lagt ut mitt favoritrecept för flera år sedan.

Fråga: När pajar torktumlaren?
Svar: Alla gånger när man behöver den som bäst.

Igår var det torktumlarens tur att lägga ner verksamheten. Mitt i torkningen slog överhettningsskyddet till. Trots att jag alldeles nyligen rensat kondensatorn från ludd. Jaha, det är väl bara att göra om proceduren en gång till. Vilket jag gjorde och körde igång programmet igen. Det tog högst tio minuter och sen dog maskinen igen.

Fråga: Vad kostar det att laga en torktumlare.
Svar: Ibland nästan ingenting. Sanningen i Makens gamla devis att flertalet fel på mekaniska prylar åtgärdas genom noggrann rengöring, bevisades ännu en gång. Han, alltså Maken, skruvade isär själva avkännaren som utlöser överhettningsskyddet, pillade bort allt ludd och annan gucka som kletat fast sig på omöjliga ställen. Och torktumlaren beter sig som ny.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Waffeltaffel med mera

  1. Ruta Ett skriver:

    Men så skönt att åtminstone en maskin vill funka som den ska. Kan inte Mannen släppas lös på diskmaskinen också?
    Våfflor är gott och godast är de som man gör på egen smet, faktiskt.

  2. frktjatlund skriver:

    @Ruta Ett: Tyvärr kräver diskmaskinen större insatser än rengöring. Det verkar som det är själva uppvärmningen som inte fungerar.

Kommentera

