Hå hå ja

Det har varit en mental bergochdalbana de senaste dagarna. Först våndan att komma fram till ett avgörande. Sen att verkställa beslutet och ta omgivningens alla reaktioner.

För jag har trots allt jobbat på samma företag sedan 1987 och med ungefär samma arbetsuppgifter i 16 år. Och jag har verkligen tyckt om själva jobbet, som är både självständigt och kreativt. Men så blev vi uppköpta för fem år sedan och i den nya organisationen satte man geten till trädgårdsmästare. Trädgården var gruppen, som jag tillhör och geten är min närmaste chef.

Min chef må vara tekniskt duktig, men personalansvar är verkligen inte hans område. En chef borde vara intresserad av sina medarbetare och vad de kan och vad de gör. Informera och kommunicera. Tycker jag i alla fall. Men det tycker inte Totte. Han går mest omkring och snackar skit med dem han gillar. Och i den skaran ingår inte jag.

Och efter höstens katastrofala utvecklingssamtal, där Totte sågade mig och min kompetens jäms med fotknölarna rann det över totalt. Jag insåg att jag måste göra något åt saken. Sa mitt hjärtas mening till facket och personalchefen och sökte en annan tjänst internt. Som jag inte fick.

Jag tror att ledningen kallt räknade med att en människa i min ålder knappast är intressant på arbetsmarknaden. Men där fick de tji! Även om jag fick pruta på lönen. Och där kom Makens arbetskamrater med ett konstruktivt förslag. ”Hon får väl skaffa ett extrajobb. Bära ut tidningar eller nåt.”

Ledningsgruppen mejlades och man hade krismöte med UK per telefon och HR-chefen försökte få mig att ompröva beslutet. Utan resultat. För även om jag gillar själva jobbet och flertalet på bygget så finns det gränser. Och de har passerats. Tycker jag.

Så nu ser jag fram emot att byta jobb och bransch. Och kanske få arbeta med en schyst chef i ett riktigt team. Det var ett tag sedan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hå hå ja

  1. Fia skriver:

    Grattis! Vad roligt! Jag blir så glad för din skull. Tycker att det är en stor seger att få visa att ålder, kompetens och erfarenhet är meriter som väger tungt på marknaden, så att de som har trott att alla (kvinnor) som har uppnått en viss ålder bara ska skrapa med foten och vara tacksamma för att få ha ett jobb blir tvungna att tänka om.

  2. cruella skriver:

    Hoho! Men så klart är det omtumlande.

  3. AnnaH skriver:

    Jättegrattis! Och bra gjort!

  4. Eva skriver:

    kul grattis. Pilutta chefen

  5. Irene skriver:

    Bra jobbat!

  6. Helena skriver:

    Stort grattis! Önskar dig all lycka med det nya.

  7. Maj Korner skriver:

    Jag beundrar dig, Frk Tjatlund! På riktigt.

  8. frktjatlund skriver:

    @Alla: Tack allihop! Men, som sagt: det känns lite dubbelt. Läskigt och spännande. Plus massor av separationsångest.

    (Maj, vart tog du vägen?)

  9. Rutan skriver:

    Maj Korner! Är det här du är? Som jag har saknat dig!

Kommentera

