Dragningskraft

I veckan började jag dödsstäda på jobbet. I gammal programkod, som borde ha åtgärdats för länge sedan. Så att jag slipper skämmas över den lösning, som var tillgänglig för flera år sedan, men som kan göras betydligt smartare idag. Jag ser framför mig hur någon i framtiden annars skulle undra om jag var riktigt navlad, som knåpat ihop något så dumt.

Men idag och igår har jag varit ledig. Och det behövdes. Det är inte lätt att bli med barn i min ålder. Man blir liksom känsligare med åren. Och inser att det känns jobbigt när cirklar rubbas. Eller att gravitationen har ökat i kubik. Minst. För det som inte är fastspikat hamnar förr eller senare på golvet.

Vi har svarta fårskinn på våra pinnstolar i köket. Det är dumt av oss. Sen ett par dagar tillbaka ligger de på golvet större delen av tiden och suger åt sig damm. Posten på hallbyrån ligger också på golvet, trots att man alldeles nyss plockade upp den och la den på byrån. Toarullen ligger halvt utrullad över badrumsgolvet. I sällskap med kammen som borde ligga på sin hylla. Och alldeles intill kammen ligger korken till tandkrämen.

För att inte tala om kläder, handdukar, telefoner. Allt ligger på golv och mattor. Även nycklar, men där vet vi ännu inte på vilket golv. Noa fick en dörrnyckel igår och stoppade den i byxfickan. När han tog av sig jeansen på kvällen, la han dem på sovrumsgolvet. I morse, när han tog på sig byxorna var nycklarna borta. Och vi letade igenom allt utan resultat.

Enda glädjen är att vi vet att nycklarna tappats bort i lägenheten och inte ute på stan. Men vår bostad kan vara ett svart hål. Somligt har hittats många år senare och annat har försvunnit för tid och evighet.

En annan sak när man blir med barn är att man får större användning för dammsugaren. Inte nog med att barn förändrar fysiska lagar, som gravitationen, de bevisar sanningen i dem. De här barnen skräpar även ner när de äter. Tuggar antagligen med öppen mun. Tappar delar av måltiden på golvet. Råkar putta till dricksglaset. Hushållspapperet ligger under bordet och skräpar.

Men de är väldigt duktiga på att bära bort porslinet till diskbänken. Alltid något!

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Dragningskraft

  1. Långkoftan skriver:

    Ha ha…denna månad kommer ni att minnas för alltid! Och då menar jag det positivt, och vi som läser får ta del av det. Tack!

  2. Ruta Ett skriver:

    Ojoj, tålamodsprövande!

  3. cruella skriver:

    Jag har glömt hur gamla de är. Orkar ni fostra?

  4. Telefonissan skriver:

    Men nu har han allt tagit miste på de grekiska gudarna; det där är inte Dionysos 😉

  5. frktjatlund skriver:

    @Långkoftan: Antagligen. Och jag säger som Styvfadern: Barn är Guds gåva, men en jävla plåga.
    @Ruta ett: Och mamma är lik sin mamma. Det vill säga jag orkar inte tjata utan plockar och plockar. Och muttrar mean while.
    @Cruella: 11 & 12. Orkar och orkar. Men jag har, som alltid, svårt att sätta hårt mot hårt.
    @Telefonissan: Nej, snarare motsatsen. Men det var mer som ett tips om Far & Flyg.

  6. Telefonissan skriver:

    Jo, förstod allt det. Kul!

Kommentera

