The Office

Idag slutar hon som under många år haft ansvaret för lönerna på mitt jobb. Eftersom jag är ledig så jag kan inte vara med om avtackningen. Inte för det gör mig något. Lisa på lönekontoret har inte varit en av mina större favoriter sen hon ljög mig rakt upp i ansiktet utan att blinka. Om en ren struntsak.

Min kollega Åke är långsint och det har drabbat Lisa. En gång i tidernas begynnelse gjorde hon ett misstag som resulterade i att Åke fick mindre i lön än han var berättigad till. Lisa ursäktade sig och rättade till felet och sa: ”Du som har så hög lön, kan väl vänta till nästa lönetillfälle med att få in pengarna på kontot?”

Inte nog med att Lisa gjort fel, hon hade fräckheten att kommentera Åkes lön. Den skulle hon enbart skita i! menar Åke. Fortfarande. Och berättar gärna episoden trots att det måste vara 15 år sedan den utspelade sig.

Själv la jag en slant till Lisas insamling och efter det gick jag in på Åkes rum bara för att jaga upp honom lite.
– Jag såg inte ditt namn på kortet till Lisa. Sa jag och försökte låta lite förvånad.
– Du är inte klok! Aldrig i livet att jag skulle ge en spänn till den människan. Det var hennes blotta närvaro som fick mig att avstå ifrån att gå på Hammarbys bandymatch igår.

Så långsint är alltså Åke att han inte klarar av att tillbringa ett par timmar i hennes närhet. Trots att det är hundratals andra på samma plats och det är hans älsklingslag som spelar.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till The Office

  1. Fia skriver:

    Klumpigt av henne att uttrycka åsikter om någon annans lön, men han verkar vara mer än lovligt långsint. Vilken onödigt tung ryggsäck de måste ha, som aldrig kan släppa en oförrätt och gå vidare.

  2. frktjatlund skriver:

    Min teori är att hon försökte skoja, men eftersom han redan var sur över felet uppfattade han det inte som ett skämt utan ett påhopp. Och jag tror att han gillar att vårda oförrätter.

Kommentera

