Dag 28

28. Kolla! Här är en bok jag vill o-tipsa om

Det är inte så att jag vill göra folk upprörda med min lilla lista, men det här är några böcker, som dyker upp i minnet och som jag lagt åt sida innan jag kommit till slutet. Trots att det finns mängder av människor, som höjer somliga av dem till skyarna.

Orsaken till att jag gett upp på vägen har inte alltid för att jag tyckt att de varit dåliga. Men det behövs inte så mycket för att jag ska tappa sugen. För mycket folk, för omständlig handling, för otroliga händelser, för pratigt, konstigt prat, stereotypiska personer, för långt mellan lästillfällena, för dålig svenska. Och mycket annat.

* En dåres försvarstal, August Strindberg
* Shantaram, Gregory David Roberts
* Högre än alla himlar, Louise Boije af Gennäs
* Snabba cash, Jens Lapidus
* Igelkottens elegans, Muriel Barbery

Just nu brottas jag med Lotta Lundgrens Tio lektioner i matlagning. Som fungerar som rena sömnpillret på mig. Jag hinner knappt en sida och ögonen börjar falla ihop. Kan det bero på att jag hellre äter mat än läser om ämnet?

Jag brukar inte köpa kokböcker. Att jag köpte boken överhuvudtaget skyller jag på Leif GW. Han gick ut i en av kvällstidningarna och skrev några berömmande rader. Och nu begriper jag varför. Lotta och han har spelat in en tv-serie tillsammans. Att pusha för henne är som att jämna marken för sig själv.

(”Hon tar in mer rödvin. Côtes de Provence i kurvig butelj. Med en snäll eftersmak av karamelliserat smör.” Står det i slutet av artikeln. Jag är tveksam. Är inte innehållet av det märket i kurviga buteljer i regel rosé? Men jag är ingen expert.)

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Dag 28

  1. Telefonissan skriver:

    Bra. Då struntar jag i Snabba cash som jag varit tveksam till. Du är min bokguru.

  2. h-lady skriver:

    Gu´ vad skönt…Det är inte bara jag som gett upp Snabba cash. Försökt tre gånger nu och det bara inte går.

  3. Ullah skriver:

    Skulle aldrig falla mig in att läsa en sk förf som inte ens kan uttala sitt eget efternamn.

  4. frktjatlund skriver:

    @ Telefonissan: Fast Maken orkade igenom och tyckte den bar bra.

    @ h-lady: I Snabba cash var det språket som tog emot. Dialogerna med Rinkebysvenska var mer än vad jag orkade med.

    @ Ullah: Är det Lapiiiidus du menar?

  5. Erika skriver:

    Snabba cash kom jag aldrig genom, försökte tre gånger och har ingen intention att se filmerna. Vita tänder är nog ändå den värsta, men den tog jag mig igenom med våld.

  6. frktjatlund skriver:

    @ Erika: Jag hade också svårt för Vita tänder och tror att jag aldrig kom igenom den. För jag har svårt att bruka våld mot mig själv.

  7. Erika skriver:

    Eftersom Vita tänder fick så bra kritik, så hoppades jag att den skulle bli bra någon gång, visserligen gav jag nog upp den tanken när det var ett femtiotal sidor kvar. Men jag lovar att jag har inte en aning om vad den handlar om längre (säkert inte ens medans jag läste den).

Kommentera

