Dag 27

27. Om jag blev tvingad (under pistolhot) att spela i ett band

Ständigt detta pistolhot! I det här fallet är jag övertygad om att pistolhotet ska riktas mot bandmedlemmarna. Inte mig. Det enda instrument jag behärskar är blockflöjt och det tror jag knappast platsar i sammanhanget.

På 1960-talet bildades det band till höger och vänster. Inspirerade av Beatles och Rolling Stones framförallt. I min klass drog Bigge och några andra igång en grupp, som till och med fick spela när Hans dåvarande Majestät invigde förortens centrum. Det lät förj*vligt. Om bandet. Hur Majestätet lät minns jag inte.

Maken och några av hans kompisar bestämde sig också för att bilda ett band och samlades för att dra upp riktlinjerna. Nummer ett på agendan: Vad ska gruppen heta? Efter en lång mangling kom man fram till Lars & his Stars. Två av killarna tog på sig uppgiften att fixa fram en fräck skylt.

Punkt nummer två: Vem ska spela vad? Då blev det jobbigare. Kruxet var att ingen i gänget egentligen behärskade något instrument. Men vad gjorde det. Man kan ju alltid lära sig. Christer vände upp och ner på en papperskorg och började trumma. Arne anmälde sig för att sköta kompgitarren. Och Per valde basen.

Maken hade nyligen fått en banjo av sin morbror. En morbror som kunde spela och som Maken var imponerad av. Men när han sa att han ville spela banjo blev övriga gänget, som tokiga. Det fanns helt enkelt inget töntigare instrument. Maken stod på sig och det blev dödsstöten för Lars & his Stars. Men skylten blev fin.

Men om jag nu ska spela i ett band så väljer jag Queen, förutsatt att någon kan skaka liv i Freddie Mercury. Annars vill jag inte vara med. Och jag nöjer mig med att hantera en triangel. Något annat lär knappast bli aktuellt.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dag 27

  1. Fia skriver:

    Men oj, vad spännande det skulle vara att se dig i en show med Queen! Och jag tror att du skulle hantera triangeln med bravur!

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, det vore något. I vita trikåer för att matcha Freddie M.

Kommentera

