Friserat pris

För en gångs skull var jag riktigt välplanerad och bokade tid hos frissan långt i förväg eftersom jag ville ha en tid på min lediga fredag. Klockan 11:40 klev jag innanför dörren, gick fram till disken och sa: ”Hej! Jag har klipptid hos Mia nu.” Varpå tjejen bakom disken säger: ”Mia, det är jag.”

Alltså, varför har jag så svårt att känna igen folk? Jag har ju gått förbi salongen hur många gånger som helst och har Mia varit där så har hon alltid stått med sitt långa, utsläppta hår och behandlat en kund i stolen närmast fönstret. Nu stod hon bakom kassadisken med håret uppsatt i knut och såg fullständigt obekant ut. Det borde finnas lag mot att folk ändrar frisyr och fysisk placering.

Det är tur att jag inte jobbar i affär bakom någon delikatessdisk. Skulle en kund till exempel beställa skinka som krävde att jag vände mig om för att använda skärmaskinen skulle jag aldrig klara av att lämna över det uppskurna till rätt människa.

När Mia klippt klart ville hon ha betalt.
– Pensionär? sa hon frågande.
– Inte ännu, svarande jag och försökte att inte låta sårad.
– Du skulle ha svarat ja, på frågan. Då hade det blivit billigare.

Det är möjligt att jag hade sparat några kronor, men jag har fortfarande 3,3 år kvar att räkna ner.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

