Dag 26

26. Den bästa frukosten är ju som vi alla vet

I morse blev det ingen frukost alls. Magen var inte alls på humör för det. Den tyckte att näringskarens var en bättre idé eftersom magen ville bli av med sitt innehåll så fort som möjligt. Och när magen säger ifrån då lyder jag. Det är bäst så har jag lärt mig genom åren.

Men nu känns det bättre och jag har petat i mig en knäckebrödsbit med leverpastej och inlagd gurka. För att magen var sugen på det. Och magsug ska man inte förakta.

Till vardags tillhör jag frukostfuskarna. Jag äter ingen frukost alls innan jag går till jobbet, för jag kan inte förmå mig till att äta före åtta på morgonen. Men jag har med mig ett kokt ägg, som jag äter ihop med morgonkaffet på arbetet.

På helgerna är det annorlunda. Då sover jag i regel tills jag vaknar av mig själv och börjar morgonen med att läsa DN. Grundligt. Och lagom tills jag kommit fram till dödsannonserna är det dags att börja tänka på frukost.

* espresso
* äggröra på två ägg
* stekt bacon eller någon form av skinka
* apelsinjuice

Och som efterrätt blir det dödsannonser och korsord. Sen står jag mig till fram på eftermiddagen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

