Dag 22

22. Kolla! Här är en favoritbok från min bokhylla

havets-stjarna

”Året är 1847, den stora hungersnöden som decimerade Irlands befolkning med två miljoner människor är på väg mot sin kulmen. Ombord på fartyget Havets stjärna finns en samling människor som på mystiska sätt är länkade till varandra.”

Det var flera år sedan jag läste Havets stjärna, men jag minns den väl. Och som jag minns det var den väldigt bra. Så bra att jag köpte ytterligare en bok av författaren Joseph O’Connor; Guvernörens hustru, bok nummer två i trilogin som Havets stjärna ingår i. Dessvärre var den inte alls lika fängslande. Jag tappade intresset någonstans mitt i boken.

Jag lever efter en tumregel när det gäller bokläsning: Jag ger alla böcker en chans. Läser minst 50 sidor och om jag inte fastnat då, så lägger jag ner.

Någon hade räknat ut att man läser cirka 3000 böcker i livet. Det låter inte mycket i mina öron. Men poängen är att om man inte hinner läsa alla böcker man skulle vilja läsa, så är det verkligen viktigt att bara ägna tid åt det man tycker är läsvärt.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dag 22

  1. Ruta Ett skriver:

    Jag håller verkligen med dig. Förr hade jag nån konstig föreställning om att alla böcker, som påbörjats skulle läsas ut. Men det har jag slutat med nu. Det finns för många böcker och för lite tid, som du säger.

  2. cruella skriver:

    Jag läser inte alls ut alla böcker, men det händer att jag ger dem en andra och en tredje chans vid senare tillfällen. För ibland är det just tillfället som är fel. Joseph O’Connor är brorsa med sångerskan Sinéad, men det visste du säkert.

  3. frktjatlund skriver:

    @Ruta ett: Det är nog lite ”Du ska äta upp det du tagit åt dig på tallriken” idén med att man ska läsa ut en bok. Ett lutherskt drag, typ.

    @cruella: Det händer att jag också ger böcker en andra chans. Och jo, jag visste att de var syskon. Och att han även skrivit böcker om NLP.

Kommentera

