Dag 19

19. Kolla! Det här är ett fynd jag gjorde en gång

5 februari 1971

5 februari 1971

Det här är alltså ett fynd jag gjorde för många år sedan. Och då menar jag han till höger i bilden. Originalfotot är nästan 43 år gammalt, men själva fyndet gjordes flera år tidigare.

Jag var på rymmen från Modern. Förmodligen för att hon ville att jag skulle utföra något tråkigt hushållsarbete. Som torka disk. Något som jag bestämt hävdade var en meningslös syssla. Disken torkade ju sig själv om man bara lät den stå.

Mamma stod på balkongen och vrålade ”Viiictoooria, kom genast tillbaka”. Vilket jag inte låtsades höra utan bara fortsatte mot förortens Centrum och biblioteket. I backen upp mot röda höghuset mötte jag Lasse, en kille som hade gått i en parallellklass. Han hade en påse med godis i handen.

– Hej, vill du smaka, sa han och sträckte fram påsen. Jag tackade ja och tog en dixiekola. Det var i slutet av sommarlovet efter nian och vi satte oss på en parkbänk vid gångvägen och hörde oss för om varandras framtidsplaner. Vilket gymnasium vi kommit in på. Lasse skulle gå en estetisk linje på Södra latin och jag en humanistisk på Brännkyrka gymnasium.

Sen var vi ihop och det har vi fortsatt med sedan dess.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dag 19

  1. Evis skriver:

    Du är lik dig.

  2. Knut och kofta skriver:

    Åh vilken fin historia!

  3. frktjatlund skriver:

    Tack! & Tack igen!

  4. Fia skriver:

    Underbar historia! Och vad fina ni är!

  5. frktjatlund skriver:

    Och brunklädda. Förstås, det hände sig ju i det gul-bruna-brandgula 70-talet.

Kommentera

