Gullmarsplan-Zinkensdamm

Normalt är jag en mycket saktmodig människa och hetsar inte upp mig över småsaker, men visst, ibland händer det. Igår till exempel. Jag gick tidigt från jobbet och tog bussen hem. Eftersom jag kliver på vid den första hållplatsen på 4:an sätter jag mig på det säte, som är närmast fönstret. Som man bör göra enligt mitt och Magdalena Ribbings förmenande.

När bussen stannar vid Skanstull är passagerarkön lång och bredvid mig sätter sig en äldre kvinna under stånk och stön. Hon stånkar över sina tre ICA-kassar och stönar över hur moddigt det är på bussgolvet.

”Fy, vad det ser ut” och så riktar hon sig till en tjej som står vid papperskorgen. ”Kan du ge mig en av tidningarna?” Vilket tjejen gör och tanten brer ut tidningen på golvet och ställer ner sina kassar. Bara för att hela tiden lyfta upp dem en och en och planlöst rafsa runt bland innehållet, som värsta drogmissbrukare.

På fredagseftermiddagar börjar rusningstiden tidigt och i bussarna står folk som packade sillar. Och varje gång någon passerade tanten bredvid mig muttrade hon synpunkter om deras fysionomi eller väskor. Ibland både och. För i fredagsträngseln är det snudd på omöjligt att passera i mittgången utan att stöta till några medpassagerare på vägen bakåt.

Jag bet mig i läppen för att hålla tyst. Helst ville jag säga: Du som har hela dagarna på dig att handla och åka buss, varför måste du prompt åka i rusningstid? Men jag satt tyst ända tills det var dags för mig att stiga av. För en gångs skull var det jag som tryckte på stoppknappen. Bara för att tanten skulle förstå att det var dags att maka på sig, men hon fattade inte vinken.

– Ursäkta, jag ska av här, sa jag och ställde mig upp.
– Och vad ska jag göra åt det?
– Du kan till exempel resa på dig. Så att jag kan komma förbi.
– Men du ser ju hur mycket jag har att bära på.
– Det är väl knappast mitt problem. Välj annan restid, du som kan. Varför inte mitt på dagen? Då är det garanterat bättre om plats både för dig och dina kassar, fräste jag och pressade mig förbi.

Ibland förstår jag gubbarna. Alltså de som väljer att ta bilen. Folk kan vara väldigt påfrestande.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gullmarsplan-Zinkensdamm

  1. Helena skriver:

    Glöm Ribbing när du åker buss. Sitt ytterst och res på dig om någon vill sitta innerst.
    Folk är ibland så ohyfsade och att behöva stryka baken någon i ansiktet när man
    ska förbi känns obehagligt.

  2. Irene skriver:

    Vad är det för gröna ord som finns i din text och när jag klickar på dem hamnar jag på någon suspekt reklamsida? Vet att jag inte behöver klicka men var ju tvungen att testa. Är det inlagt med ditt medgivande?

  3. frktjatlund skriver:

    @Helena: Men då är det jag som blir den krångliga tanten. De flesta som går på vid Skanstull ska av vid Södra station och då har jag fortfarande tre stationer kvar.

    @Ruta Ett: Tack! Men jag brukar ändå ångra den där känslan av kliande irritation. Är främmande människor verkligen värda att bry sig om.

    @Irene: På min dator ser jag inga gröna ord, som länkar till annat, så jag vet inte vad det kan vara. Och jag har inte gett något medgivande, vad jag vet.

Kommentera

