Dag 13

13. Kolla! Här är en bok som jag tycker är ful

fulbokJag hade problem med den här uppgiften, så det får bli en nödlösning. Det är tio dagar kvar till lön och den här boken är totalt tom på kontanter. Vilket i och för sig inte är ovanligt. Det tråkiga är bara att bankboken är nästan lika tom. Eller ickeexisterande eftersom mina konton bara finns elektroniskt. Och i den digitala världen är det inte mycket kvar på lönekontot.

Min första bankbok fick jag på lågstadiet och den var ett resultat av att min Styvpappa gick i taket. Det var när Sparbanken gjorde besök i min skola och delade ut sparbössor till alla barn. Jag tog med min bössa hem och trodde att jag skulle få beröm när jag beskrev att jag tänkte börja spara. Men berömmet uteblev. Styvpappan tyckte att Sparbanken och skolan gjorde ett övertramp. Komma här och bestämma vilken bank eleverna skulle öppna konton i.

Några dagar senare kom Styvpappan hem med en ny sparbössa och en bankbok med konto i Stockholms Enskilda Bank. För där var han själv kund. Men någon flitig sparare blev det aldrig av mig.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

