Dag 11

11. Den bästa grönsaken är ju som vi alla vet…

Asparagus_officinalisOj, vilka diskussioner som uppstod i det här ämnet. Vad ska definieras som grönsak? Kan det som rent botaniskt är frukter ändå vara en favoritgrönsak?

För mig är saken lätt. Den grönsak jag gillar bäst är en grön sak. Oftast. Fast egentligen tycker jag att den vita varianten är godare. Min favoritgrönsak är sparris. Och tar man tidig sommarsemester ute i Europa kan man frossa vit sparris till rimligt pris.

Tyskar till exempel, verkar vara tokiga i sparris. Folk köper lådvis när det är säsong och på stormarknader står det ofta en Spargel Schälmaschine uppställd. Alltså en maskin som skalar sparrisen om man så vill.

Sparris, lax och hollandaisesås är en klassisk och snudd på oslagbar combo. Det vattnas i munnen bara jag tänker på saken.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dag 11

  1. cruella skriver:

    Väldigt gott, men den vita har jag bara beska, dåliga erfarenheter av så jag vill ha späd grön! Jag skär den oftast i lagom bitar och så steker jag den i smör och olja på spisen – passar till allt tammetusan. Eller så penslar jag den med olja och lägger på de ugnsrostade rotsakerna när det är kanske 10 minuter kvar.

  2. frktjatlund skriver:

    Låter jättegott! Svärsonen fixade till sparris med rostade pinjenötter och riven parmesan. Kan också rekommenderas.

Kommentera

