Dag 6

6. Hepp! Dagens boktips
vi-kom-over-havetFör mig är böcker i största allmänhet en ren förbrukningsvara. Ungefär som tidningar, tv-program och filmer. Men det händer att somliga etsar sig fast i minnet. Som en jag läste nyssens och som jag redan tidigare rekommenderat: Julie Otsukas Vi kom över havet.

Ska jag nämna några ”gamlingar” till författare, som knappast lämnar någon oberörd: Selma Lagerlöf, John Irving, Per Anders Fogelström, Elsa Morante, Väinö Linna, Pearl Buck, Charles Dickens, Alice Munro, Haldor Laxness, Amy Tan, John Steinbeck, Sigrid Undset. Ja, min lista kan bli lång.

Läsning är en av mina favoritsysselsättningar och jag ser det som ett sätt att ta till mig andras erfarenheter och leva flera liv samtidigt. Och det känns både rationellt och effektivt.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dag 6

  1. Irene skriver:

    Läste också den boken nyss, blev alldeles omtumlad. Visserligen kunda jag tycka att sättet att skriva ibland var lite jobbigt men det uppvägdes av styrkan i innehållet. Läste för ett tag sedan ”Hotellet i hörnet av bitter och ljuv” med lite samma tema. En del av historien som gått mig förbi måste jag erkänna.
    Irene

  2. frktjatlund skriver:

    Tack för boktipset! Jag kände till att USA internerade japaner under kriget, men inte att de stackars fruarna hade importerats på det sättet som boken beskrev.

  3. Rosen skriver:

    Åh vad roligt att du nämner Haldor Laxness. Han är en av de författare som gjort starkast intryck på mig.

  4. frktjatlund skriver:

    Jag tror att var Hans Alfredsson som en gång sa att hans stående boktips var Nobelpristagare. Och det tog jag fasta på och därför hamnar Laxness högt på min topplista.

Kommentera

