Semestersysselsättning

Vi reser som regel lätt. Alltså när det handlar om bagage. Det gör vi även den här gången. Det som tynger är semesterläsningen. Jag brukar satsa på riktiga tegelstenar. Då får man mer ord för pengarna säger mitt ekonomiska jag.

Den här gången beställde jag böckerna på bokus utan att kunna väga dem i handen, och det resulterade i fyra tunna pocketböcker. Som jag lugnt kunnat avverka en om dagen.

Vi kom över havet, Julie Otsuka. Den var fantastiskt bra, helt enkelt. Det var länge sedan jag läste något så gripande. Rekommenderar den varmt.

Kaddish på motorcykel, Leif Zern. Också bra. Klargjorde ett och annat som jag inte kände till. Plus att människorna rörde sig i mina hemkvarter.

Lördagens stora bröllopsfest, Alexander McCall Smith. Damernas detektivbyrå är alltid lika småputtrigt trevliga och lättlästa. Även om det emellanåt kan bli lite väl mycket tjat om traditionellt byggda kvinnor och Botswanaberöm.

Jag ringer mina bröder, Jonas Hassen Khemiri. Jag beställde boken eftersom jag tyckte att hans öppna brev till Beatrice Ask var så bra skrivet. Men boken begrep jag mig inte på. Vad ville han egentligen? Nej, den sa mig just ingenting.

Nu är det dags för mig att ändå gripa mig an en tegelsten: Vägen mot bålberget. Den låg rykande färsk och väntade på mig på Arlanda Pocketshop. Det blir andra försöket. DN hade den som gratis e-bok och jag laddade ner den i mobilen men klarade bara av att läsa några sidor. Formatet var för litet och en telefon kan man inte knöla till på samma sätt som en pocketbok.

Och när jag ändå är inne på läsning kan jag tipsa om Novellen på P1. Stina Ekblad läser noveller av Alice Munro.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Semestersysselsättning

  1. cruella skriver:

    Bålberget var enormt bra tyckte jag! Och beställde genast hennes första roman, Norrlands vemod som också var riktigt läsvärd.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag hittade ytterligare en tunn bok i packningen: Rose Lagercrantz Om man ännu finns. Och den får köra före Bålberget.

  3. Telefonissan skriver:

    Skall kolla in Otsuka och P1. Tack för tips.

  4. Telefonissan skriver:

    Julie Otsukas bok var fantastisk.

  5. frktjatlund skriver:

    Ja, visst var den.

Kommentera

