Dan före dan

Det händer att jag tänker på min moder. Som idag, när jag är hemma på permis och passar på att rensa ut i kylskåpet eftersom vi kommer att vara hemifrån i 14 dagar. Jag hittar en öppnad sillburk, som stått i flera veckor, en skål med bönröra och en kopp med krossade tomater. Då gör jag precis som modern brukade göra; tar med burk, skål och kopp och uppsöker badrummet, där jag häller ut innehållen i toaletten och spolar.

Det finns människor i min omgivning, som inte gillar den typen av tilltag. Men jag tänker Vinterkräksjuka. För vad är det för skillnad på att slänga gammal mat i toan eller att äta upp den och bli dålig i magen? Så att man måste kräkas och stå och ulka över muggen.

När jag spolat ner resterna hakade spolningen upp sig och det fortsatte att rinna hela tiden. Och var är en fastighetskötare när man som bäst behöver honom? Jo, på lunch. Och då får hustrun vackert vänta. Trots att jag höll på att frysa ändan av mig. En ständigt spolande toastol blir väldigt kall att sitta på. Men efter avklarad matrast kom Maken och fixade felet.

Vi sticker alltså bort i morgon. Till södra Portugal där vi ska hyra bil för att rekognosera lite på Algarvekusten. Plus hälsa på barnbarnen, som bor i Malaga tillsammans med sin mor och hennes make och deras gemensamma två barn.

Vi har förberett oss med en massa svenskt godis och diverse böcker som svärdottern önskade från Bokus. Så pass tungt att jag kunde övertyga Maken om att vi måste checka in en väska. Annars skulle vi vara tvungna att gå i samma kläder under två veckor. Eller resa med lager på lager med kläder. Vilket skulle bli ganska svettigt.

Och nu tänker jag göra som modern och återvända till en av mina favoritsysselsättningar: korsordslösning. Eller läsning. Jag har inte bestämt mig ännu.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dan före dan

  1. Långkoftan fd kollega skriver:

    Jag vill önska dig och maken en välbehövlig och skön ledighet efter denna hektiska jobbhöst. Så ser jag redan fram emot dina betraktelser från Portugal.

  2. frktjatlund skriver:

    Tack! Jag ska göra vad jag kan för att förtränga jobbet. Samtidigt som jag lider med dem som måste slita hund.

  3. Långkoftan fd kollega skriver:

    Hoppas du lyckas med förträngningen, och jag instämmer, jag lider också på avstånd med de kämpande.

Kommentera

