Hur det gick? Hyfsat, typ

Under förmiddagen smet jag i väg på min anställningsintervju. Tog tunnelbanan till Odenplan och gick resten av vägen, regnet till trots. Jag vågade inte ta någon buss med tanke på dagens trafiktillstånd. Och det vore inte snyggt att komma för sent vid den typen av tillfällen. Det gjorde jag en gång för 20 år sedan för att jag var på främmande mark och tog bussen åt fel håll. Behöver jag säga att jag inte fick det jobbet?

Samtalet med personalchefen, gruppchefen och utvecklaren tog en timme, precis som planerat. Halva tiden gick åt till företagspresentation, beskrivning av IT-miljön och arbetsmetoder. Andra halvan av tiden fick jag berätta om mig själv och de ställde frågor.

– Vad är dina starka sidor? Och då bredde jag på med lyhördhet gentemot beställarna, förmågan att snabbt se sammanhang och beroenden, fallenheten att lösa problem och se nya lösningar. Sa jag, och förväntade mig den givna frågan: Vad är dina svaga sidor? Men den kom aldrig. Inte i den formen.

– Vad är du mest stolt över, rent yrkesmässigt? Där drog jag till med mitt lilla skötebarn. Ett program, som nog är en av de mest komplicerade applikationerna i vår miljö. Jag försökte beskriva vad det gör och varför. Jag vet inte om de begrep något, men min entusiasm kunde de inte ta miste på.

Då kom motfrågan i en lite oväntad form: ”Finns det något som du misslyckats med? Och vad har du lärt dig av det?” Och jag ryckte snabbt upp något ur trollerihatten och erinrade mig ett tillfälle för att par år sedan där jag utgick från kundens uppgifter var rätt, men så var inte fallet vilket resulterade i att vi fick backa och göra om en massa registrering. Lärdom: 1. Lita aldrig på kunden, 2. Gör alltid en egen kontroll.

– Vad gör du om tio år?
– Bor i ett hus som står ute om natten. Om ingen tar in det. Hade jag tänkt att svara. Men den frågan kom aldrig upp. Och det var lika så bra.

Personalchefen ställde frågan om löneanspråk. En fråga, som jag försökte att undvika utan framgång. Ettan hade nämligen sagt att den som först säger en summa är den som är förloraren i förhandlingen. Till slut var jag tvungen att åtminstone nämna min nuvarande lön.
– Riktigt det löneläget har vi i resebranschen, sa personalchefen. Och lovade att återkomma med besked inom ett par dagar. Så nu stiger spänningen. Ännu mer.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hur det gick? Hyfsat, typ

  1. FruH skriver:

    Wow, spännande! Fattade inte om löneläget, tappade du ett inte? Var det för högt eller lågt?

  2. frktjatlund skriver:

    Högre, bank och försäkring ligger högre än andra branscher.

  3. FruH skriver:

    Men då försöker de väl ändå matcha det så gott de kan?

  4. frktjatlund skriver:

    Jag hoppas det. Samtidigt som jag är beredd på att gå ner. Som jag har det nu kan jag inte ha det. Och företaget erbjuder väldigt förmånliga priser på resor.

  5. Ullah skriver:

    Håller tummarna!

  6. Ruta Ett skriver:

    Hoppas, hoppas, hoppas!!!

Kommentera

