Scener ur mitt äktenskap

Maken kan vara en riktigt kul typ emellanåt. Och det är tur för både honom och mig. Men ibland när han tror att han skojar blir jag bara arg. Inte bara en gång, utan två. Som i söndags till exempel. Då jobbade jag på förmiddagen och när jag var färdig kom vi överens om per telefon att sammanstråla på Götgatan. Jag skulle promenera norrut från Skanstull och han söderut från Slussen och någonstans vid Medborgarplatsen räknade jag med att vi skulle stöta på varandra.

Det gjorde vi inte och då ringde jag upp honom på mobilen. Inget svar. Bara det var irriterande. På tredje försöket svarade han.

– Var är du någonstans, frågade jag.
– Öh, jag har inte gått hemifrån ännu. Sa Maken och då tände jag på alla fyra. Det är så typiskt honom att inte komma iväg när han borde. Och överenskommelser med mig är så oerhört lätta att bryta.
– Men nu får du skärpa dig! Först svarar du inte när man ringer och sen har du inte ens fått ändan ur vagnen och tagit dig utanför ytterdörren.
– Ha, ha! Gick du på det? Jag är på Högbergsgatan.

Alltså 200 meter ifrån mig. Och då trodde den enfaldige mannen att jag skulle bli glatt överraskad. Det blev jag inte. Inte det minsta. Tvärtom. Bara arg ännu en gång.

Nej, den typen av skämt är inte det minsta skoj. Tycker jag. Och det fick han veta. Med besked.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Scener ur mitt äktenskap

  1. Cici skriver:

    Humor är en svår konst. Men jag tyckte att det var roligt att du blev så arg.

  2. Irene skriver:

    Nej, den typen av ”humor” kan jag också leva utan

  3. Karin skriver:

    Verkar som om maken känner dej..*’skrattar**, jag tyckte det var kul iaf, o han visste väl förmodligen att du skulle bli sur..lite retsamheter piggar väl upp??

  4. Fia skriver:

    Han visste antagligen hur du skulle reagera, och tyckte att det var kul när du blev arg. Sånt brukar ju kallas kärlek …

  5. frktjatlund skriver:

    Det skulle var kul om det inte vore så vanligt att han verkligen inte kommit iväg. Om jag alltid visste att han överdrev. Då skulle jag kunna skratta. Som det är nu är det bara Maken som flinar.

Kommentera

