Man saknar inte kossan

CV:et är författat och klart. Med Ettans benägna bistånd. Han är familjens expert på området och han brukar veta vad han talar om. Det låter i alla fall så. Men å andra sidan är det ett familjedrag. Att låta tvärsäker även när man inte är det.

Ettan gav handfasta råd om formuleringar. Hur man ska ge sig själv större ansvarsbörda på jobbet än man egentligen haft. Inte bara varit deltagare utan ledare. Ansvarat för projekt och förstudier. Lett arbetsgrupper. Med motiveringen: Så gör alla andra. Ungefär.

Mentalt känns det som regredierat under den här processen. Till 10 års ålder ungefär. Var morsan arg på mig brukade jag tänka: ”Om jag dog, då skulle du inte vara arg över en sån här liten skitsak. Då skulle ni stå och böla på min begravning. Allihop”.
Och nästan önska min egen död, tills jag insåg att jag som död aldrig skulle få uppleva triumfen i att se deras sorgsna miner.

Nu tänker jag: ”Vad snopna folket på jobbet skulle bli om jag sa upp mig. Bara sådär. Och ännu snopnare om det var för att jag gick vidare till en ny arbetsgivare. Då skulle de inte ha någon att ringa, när det skiter sig.”

Ja, jag tar ut skadeglädjen i förskott. Risken är stor att det inte blir mycket mer än förskottsglädje. Men då har jag åtminstone haft anledning att glädjas en gång.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Man saknar inte kossan

  1. Ettan skriver:

    Go morsan, go. Att låta tvärsäker är underskattat, det gäller att inte darra på manschetten, man kommer mycket längre så. Jag fick ju mitt senaste jobb på det viset :-D, de tror att jag kan allt trots att jag inte har en aning om något

  2. cruel skriver:

    SJÄLVKLART ska du ta ut skadeglädjen i förskott! Jag tror på dig:-)

  3. Evis skriver:

    Håller med alla. Kör hårt.

  4. Cici skriver:

    Jag har lite svårt att förstå att du, som verkar ganska så kaxig, blivit kvar på den arbetsplats där du nu jobbar. Så illa som du behandlas. Med din noggrannhet och kunskap (som du i mina ögon verkar besitta) är du säkert eftertraktad på fler en ett ställe. Lycka till!

  5. Fia skriver:

    Jag håller tummarna för att du hittar ett nytt, intressant jobb!

  6. Långkoftan fd kollega skriver:

    Nog tror jag att alla skulle bli snopna om du slutar, men väldigt många skulle också bli ledsna!
    Jag tror att Ettan har alldeles rätt i ”att alla andra gör så” när det gäller kunskapen och erfarenheterna. Men hur gör man för att frisera sin ålder??

  7. Telefonissan skriver:

    Man nämner inte åldern helt enkelt. Inte heller vilket år man slutade skolan. Det räcker att nämna de senaste relevanta anställningarna/uppdragen. Det är svårt att dölja sin ålder vid en intervju förstås, men då inser de förhoppningsvis vilken förträfflig människa man är. All lycka till Frk Tjatlund! Fortsätt hålla ryggen rak.

  8. frktjatlund skriver:

    Alla: Jag har ännu inte hört något från företaget ifråga. Men min nätverkande medmänniska försäkrar mig att de kommer att höra av sig. Nej, ålder går knappast att mörka. Om jag var rekryterare, så skulle jag bara gå in på någon sajt, som har personuppgifter, och söka på mitt namn. Det finns bara en till i Sverige som heter som jag. Och hon är över 70 och bor i Göteborg.

  9. Erika skriver:

    finns manga företag som inte bryr sig om åldern, om du inte kollat så skulle jag rekommendera dig att söka till mitt gamla jobb. Maila mig om du vill ha uppgifter.

Kommentera

