Fel, fel, fel!

Hej Cecilia Hagen!
Jag hörde din spaning i Spanarna från augusti. Ja, jag vet att det är nästan en månad sedan programmet sändes. Men jag brukar lyssna ikapp flera program på raken och igår var det dags för några spaningar. Du höll en utläggning på temat ”Framtiden tillhör kvinnor 60+”.

Som bevis för din tes framhöll du exempel på äldre kvinnor i näringsliv, media och kultur, som var heta. Till exempel Antonia Ax:son Johnson, Amelia Adamo, Marie-Louise Ekman med flera. Jag önskar verkligen att du hade rätt i att framtiden tillhörde mig och andra kvinnor, som har passerat 60. Men så är inte fallet. Det är helt enkelt feltänkt från början till slut.

Alla exempel på äldre, framgångsrika kvinnor är helt enkelt kvinnor som kommit fram långt tidigare än 60+. Någon gång mellan 15 och 35 års ålder, skulle jag tänka mig. Och sen har de bara hållit sig kvar i rampljuset. Men säg den kvinna som tar sig fram till toppen efter 60 års ålder? Jag kommer inte på en enda.

Det är till och med så att du själv är ett exempel på att du har fel. Tror du, Cecilia, att du skulle komma ifråga att sitta och spana in i framtiden på P1 tillsammans med Ingvar Storm och andra om du vore en total okänd 67-åring? Hur roliga och intressant spaningar du än kläckte ur dig.

Det tror inte jag. För jag tillhör kvinnor 60+. Den stora massan och jag kan konstatera att i verkligheten har vi, gråa och nästan könlösa kvinnor, framtiden bakom oss.

Med vänlig hälsning
Fröken Tjatlund

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fel, fel, fel!

  1. Charlotta Kratz skriver:

    Ja självklart har du rätt och Cecila H fel. ”Kvinnor över 60 lyckas klamra sig fast”, är en bättre observation. Men mest är jag glad över att du irriterar dig på en Spanare. Det gör jag själv ofta 🙂

  2. frktjatlund skriver:

    Tack för det! Jag brukar tycka att många spaningar är ganska långsökta. Men själva programmet är underhållande.

  3. Charlotta Kratz skriver:

    Alltså nu finns det ju inget sätt att säga detta som inte låter förmätet, men jag tycker många av spaningarna är på temat ”nu har jag varit tio minuter i New York och missuppfattat något”. Däremellan definitivt underhållande.

Kommentera

