Gamla paltor

När farmor hade dött i slutet av 1970-talet, omsatte Styvpappan omedelbart alla hennes saker i reda pengar. Därefter inbjöds vi syskon till den enorma våningen högst upp i ett höghus på Hedinsgatan, Östermalm. Det var en trea med två balkonger, den ena mot Tessinparken, där vi brukade leka efter söndagsmiddagarna.

Vi syskon skulle välja ut varsin minnessak. Lillsyrran visste precis vad hon ville ha; det som återstod av farmors kinesiska teservis. Tre lövtunna koppar med fat och en tekanna. En servis som vad jag vet aldrig användes, men som ändå decimerades med åren. Vad Syrran och Brorsan tog vet jag inte, det mesta var ju redan borta.

I vardagsrummet på drygt 80 kvadrat låg den stora persiska mattan kvar framför öppna spisen.
– Men gick inte den att sälja? Frågade jag och pekade på mattan.
– Prova att lyfta den, sa Styvpappan.

Då tog jag tag i ena hörnet och lyfte. Och förstod varför den fortfarande låg kvar. Det som följde med upp i luften vägde ganska lätt. Med upp följde bara mattfransarna och nätet av varpen. Resten, själva knutarna och mattmönster låg kvar på fiskbensparketten.

heliosSå jag bestämde mig för att ta den gamla brödrosten av märket Helios. En fullständigt livsfarlig historia där man fick vända brödskivorna genom att öppna luckan som klämde fast brödet, så att skivan gled nerför luckan och vände sig själv.

Luckhållaren var dåligt isolerad, så man var tvungen att använda en grytlapp för att inte bränna sig. Om man inte passade sig så kunde grytlappen hamna innanför luckan istället för brödskivan och det hände ett antal gånger. Vilket orsakade mindre bränder och brännhål i grytlapparna.

Varför berättar jag denna långrandiga historia? Jo, för jag kom att tänka på farmors persiska matta när jag tog fram den bikiniunderdel, som jag fått med mig i packningen. För att vara säker på att jag ska hitta badkläderna när jag behöver dem så förvarar jag dem alltid på samma ställe. I hyllan ovanför smutstvättskorgen, som står i smala garderoben i hallen.

I vanlig ordning greppade jag Makens och mina badkläder från hyllan när vi skulle packa. Problemet var bara att jag fick med mig fel underdel till mig; ett par gamla brallor där lycran gett upp så att hela bakdelen snudd på är alldeles genomskinlig.

Inget större problem i sig, så länge jag är kvar vid poolkanten. Det går att ligga på rygg i solsängen och lägger jag mig på mage, drar jag ett tygstycke över rumpan. När jag badar tar jag tygstycket om mig och lägger det vid bassängkanten när jag hoppar i. Och är snabb att dra om mig det igen när jag kliver upp.

Alltså ingen större katastrof. Utom igår. Då hade jag gärna varit i besittning av ett par schysta bikinibyxor. Vi tog en båtutflykt längs Karpathos ostkust och besökte en pittoresk bergsby. På tillbakavägen gjordes ett badstopp i en vik. Alla som ville fick klättra ner för en badstege i båtens akter och simma runt i det turkosblå vattnet.

Om jag ville! Men inte med en blottad bakdel. Så jag satt kvar på däck. För inte hoppar jag i spat endast iklädd varpen till farmors persiska matta.

diafani

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gamla paltor

  1. Rutan skriver:

    En sån baddräkt har jag. Undrade varför den satt så mycket skönare än en annan i samma storlek. Tills jag fick svaret via spegling av baksidan med mig i.

  2. Långkoftan fd kollega skriver:

    Ha, ha den var bra! Tänk om du skulle passa på att gå på rean när du kommer hem så du har en ny byxa till nästa gång ni ska ut och lufta er. Bättre att prova badkläder med lite solbränna på kroppen än att göra det i februari/mars….

  3. frktjatlund skriver:

    @inte fan gör det det: Tack! Och välkommen hit.

    @Rutan: Jag slängde mina genomskinliga byxor. Vill inte riskera att göra om misstaget.

    @Långkoftan: Jag har kollat reamarknaden och min storlek lyser med sin frånvaro i snurrorna med de nedsatta priserna. Det är bara att hosta upp full betalning oavsett månad.

Kommentera

