Saker jag undrar över

Varför Coop Zinken säljer halvrutten isbergssallad till fullt pris? För att inte säga fult pris. Mitt i skördetid när salladen borde vara som bäst och billigast.

Varför förlägger man en arbetsplats för blinda i ett hus där entrén har en snurrdörr? Det är snudd på lyteskomik när man ska in på jobbet. Och för att öka svårighetsgraden är det två trappsteg upp till själva dörren och kommer man före kl 08:00 på morgonen måste man hålla upp passerkortet mot en läsare två meter från dörren. Inte helt lätt att koordinera för en seende ens.

Och varför får jag så ofta öronmask? Alltså en låt på hjärnan som sjunger så irriterande i öronen och jag kan ge mig på att det är något jag inte gillar.

I flera dagar har Lundells Jag trivs bäst i öppna landskap ljudit i mina öron. Och jag har aldrig tillhört kategorin Gör-Jag-trivs-bäst-i-öppna-landskap-till-Sveriges-nationalsång. Inte ens på 80-talet. Mest för att jag stör mig på strofen ”Jag trivs bäst i fred och frihet”. Så originellt och som om flertalet tyckte precis tvärtom. Krig och förtryck, det är grejer det.

Enda botemedlet mot öronmask, som jag känner till, är att byta ut själva masken mot någon annan. Men det kan vara vanskligt. En gång när jag var drabbad satte jag på radion i hopp om att mota bort låten ut ur mitt huvud. Och vad ljöd det ur högtalarna? Han har öppnat pärleporten. Ur askan i elden, typ.

Så jag tar inga risker. Köper min sallad på Ica, kommer till jobbet så tidigt jag bara kan, innan det är dags för de blinda att anlända och sätter på Spotify och kör några låtar med Adele. Hennes låtar har jag inget emot att få på hjärnan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Saker jag undrar över

  1. cruella skriver:

    Jag trivs bäst i slutna sällskap. Som Göran Greider parafraserade.

  2. frktjatlund skriver:

    Samma här. Och jag är gärna ifred mellan varven.

  3. Fia skriver:

    Men Coop på Medborgarplatsen har oftast fräscha grönsaker, och mycket gott bröd.

  4. frktjatlund skriver:

    Jag får väl ta den omvägen hem och kolla läget.

Kommentera

